woensdag 25 februari 2009

Robben Island

Gisteren was ik vroeg op gestaan omdat ik veel van de stad wilde zien. Mijn plan is namelijk om vandaag al CT te verlaten om meer van dit land te zien. Er is zoveel te doen en zien in CT dat ik hier vast nog wel een keer kom.

Dus om 9 uur zat ik al lekker op de boot naar Robben I
sland. Robben Island is een klein eiland voor de kust van CT en is al vanaf de VOC tijd een gevangenis. Dit is het geweest tot 1996 en nu is het een museum van UN World Heritage Site. En dit moet je gezien hebben ook omdat Nelson Mandela hier gevangen heeft gezeten.sland. Robben Island is een klein eiland voor de kust van CT en is al vanaf de VOC tijd een gevangenis. Dit is het geweest tot 1996 en nu is het een museum van UN World Heritage Site. En dit moet je gezien hebben ook omdat Nelson Mandela hier gevangen heeft gezeten.
Het was interessant om dit eiland te zien. De tour begon eerst met een rondrit over het eiland en vervolgens kregen we een rondleiding in de gevangenis zelf. Eigenlijk was het een heel dorp wat hier gebouwd is met een ziekenhuis, kerk, moskee, postkantoor en dus ook een gevangenis. Onderweg zijn we gestopt bij Lime Quarry. Hier moesten de gevangenen lime steen uit de rots hakken. Deze stenen werden gebruikt voor de huizen en wegen. Bij deze mijn was ook een grot waar de gevangenen hun lunch konden nuttigen en dit was ook de plaats waar de politieke gevangenen waaronder Mandela hun ideeen en theorien met elkaar deelden. Volgens Mandela was de gevangenis een grote universiteit. De slogan was ook: 'Know one, teach one!'In de gevangenis zelf zijn een aantal secties die we allemaal gezien hebben. De ruimtes waren klein en spartaans. Zelfs voor eind 20e eeuw. Op dit moment zijn ze alles aan het restaureren. Ik vind dat het er niet beter op wordt omdat het allemaal te nieuw lijkt. En dat hoort niet bij zo'n plaats. De historie wordt zo onder geverfd. Ik heb dus maar een foto gemaakt van een nog niet gerestaureerde cel.De gevangen moesten ook altijd een pasje bij zich hebben met de basis info. Met dus ook de veroodeling en hoeveel straf je had...
Je had vanaf het eiland ook een mooi uitzicht over CT met Table Mountain.

Geen opmerkingen: