maandag 16 februari 2009

Moddervast

Op vakantie maak je veel mee. Vaak (gelukkig) mooie dingen maar het kan wel eens tegen zitten. In Otjou wilde ik tanken, niet dat het nodig was, had nog een halve tank maar je weet nooit wanneer de volgend tankstation is. Dus wij tanken, kregen we de tankflap niet open. Ok, het is een vreemde auto dus misschien wat hader zoeken naar het knopje. Niet te vinden;( dan maar de handleiding erbij. Als man zijnde gaat natuurlijk niet je voorkeur naar uit maar als laatste redmiddel. Bleek ook geen oplossing te bieden. Samen met de mannen van het tankstation maar geconcludeer dat de klep vast zat.
Dus Avis bellen, wel 3x want het gaat hier allemaal niet zo snel. Uiteindelijk geregeld dat er nieuwe vervangende auto komt. Maar dat wordt wel morgen. Zolang ga ik dus niet wachten en we hebben afgesproken dat zij maar naar Etosha rijden en daar de auto omruilen. Zo gezegd zo gedaan. Kreeg weer een VW Polo maar dan sedan en centrale vergendeling. Dus dat gaat goed. En meteen een volle tank, prima deal dus.
Die dag naar de volgende lodge Halali gereden. Er is in Etosha een hoofdweg met allemaal kleine zijweggetjes naar waterholes en daar is de kans het grootst om dieren te zien. Dus in mijn nieuwe gehuurde auto lekker de kleine weggetjes opgezocht. Ik kon wel merken dat het veel geregend had omdat er veel plassen op de weg waren. Met name de kleine weggetjes waren erg modderig. Maar in een gehuurde auto durf je meer dan je eigen dus wat gas geven en het water spuit helemaal op. Wel cool eigenlijk zo'n safari rit. Tot dat....

Ja, tot dat je een modderpoel bij Salvadora tegenkomt die zo groot is dat de hele weg blank staat. Even goed kijken en hier kon ik prima langs als ik buiten de weg om ging rijden. NOT. Zat dus moddervast. Vooruit & achteruit, lukte dus niet.
Sta je daar in de middle of nowhere in de brandende zon. Wat doe je dan? Om je heen kijken of er ergens een 4WD in de buurt is. Niet dus. Nog een keer proberen, werkte ook niet. Dan maar uitstappen. Wel eerst kijken of er geen leeuwen of zo in de buurt zijn. Die lopen hier namelijk gewoon rond. Zag niets bedreigends dus maar even een kijkje genomen hoe vast ik zat. Verloor ook mijn slippers want dit is wel heel erge kleverige modder;(
Ik zag wel een uitweg maar dan moest ik meer naar rechts zien te komen. Daar groeide wat planten en was de grond stevig. Dus weer instappen, overal modder natuurlijk ook in de auto (en hij was nog wel zo schoon afgeleverd). En weer proberen. De modder spatte weer goed omhoog, misschien ook wel handig om het raampje dicht te doen (dus nu ook modderspatten in de auto)....

Na een aantal pogingen, lukte het!!!!! Ik schoot los en kwam weer op de droge weg terecht. Oh, wat was ik blij. Mijn hart klopte in de mijn keel en de adrealine stroomde rijkelijk in mijn lichaam. Maar ik was los!!!

Dus weer verder gereden maar niet heel veel gezien, was ook moe en wilde eigenlijk naar mijn logde om wat te gaan slapen. Nog even een foto maken de sign: stay in your car (dus niet gedaan, misschien ben best wel een beetje eigenwijs). Stop mijn camera weer terug in het dashboard maar iets te snel. Was de lens vastgelopen. Echt balen. Kon alleen nog maar vage foto's maken. Het zit echt niet mee vandaag ;(
Aangekomen in Halali wijst een van de mannen mij erop dat er wat loshangt onder mijn auto. Kan er nog meer mis gaan op een dag, dacht ik. Dus zij mij helpen, auto opgekrikt. Bleek het gelukkig de plastic bodemplaat te zijn. Met wat hulp van de mannetjes en mijn eigen tyrips, weer pico bello gemaakt.

Ik zat echt te denken morgen is het toch een ongeluksdag? Dus als dit op donderdag de 12e gebeurt, wat zal er dan op vrijdag de 13e gebeuren.....

Geen opmerkingen: