vrijdag 29 februari 2008

Around La Paz

Vandaag heb ik dus toch wat actiefs gedaan.... en wat! Weer een record gebroken! In de ochtend ben ik naar Chacaltaya (berg) gegaan en in de middag naar Valle de la luna. Oh, ja moet ook nog wat vertellen over gisteravond, misschien wordt ik wel beroemd....

Maar eerst die berg dus. Vroeg opgehaald van mijn guesthouse, probeer trouwens elke ochtend wat Spaans te leren, zo is het uiteindelijk ook met het Italiaans gelukt, maar dat terzijde. Na een busrit van 1,5 uur zijn we de berg Chacaltaya op gereden totdat we niet meer verder konden omdat we in de sneeuw reden !? Ja, in de sneeuw, dat lees je goed!
Bleek dat we bijna op 5200 m. hoogte waren dus iedereen uitstappen en te voet verder naar het restaurant (5300 m.) en daar een Mate de Coca gedronken. Dit schijnt goed voor je te zijn als je zo hoog bent, geeft je extra energie.

Ik was mijn zonnebril vergeten, nou dat doe ik nooit meer wat een helderheid!

Dus daarna weer verder naar de eerste top! En ja, als je gewoon rustig doorloopt goed ademt kom je er wel. Dus ik heb mijn record verbroken en ben dus nu op 5400m. hoogte geweest! Het was zo stil en rustig daar dat ik wel langer had willen blijven. Helaas was het mistig en gingen we niet verder naar de volgende top maar deze nemen ze me niet meer af!!!

Met de daling nam de mist af en het zicht toe, het was heel mooi ook al kan je dat niet op een foto zien dus laat maar de natuur onder de sneeuwgrens zien.
Oh, ja nog wat meer aardige mensen ontmoet, vanavond zie ik ze waarschijnlijk weer voor een biertje.

Daarna weer in het kleine busje op weg naar Valle de la Luna. Dit was weer het tegenoverstelde van die ochtend: erg warm en in een vallei gelegen.
Het was wel bijzonder om dit te zien. De aarde/stenen waren vrij zacht en poreus. Door de regen kwamen er allemaal vertikale lijnen in het geheel. En dat zag er heel mooi uit. Verder nog wat uitleg gehad wat we zagen en toen weer terug naar La Paz.Heb een lekkere warme douche genomen en een bijpassend tukje. Zit dus nu in het internet cafe om al mijn foto´s op dvd te zetten.

Oh, ja, dat beroemd zijn. Gisteren na de film nog een biertje gedronken voordat ik ging slapen. Ben weer naar Sol y Luna (nederlandse eigenaar) gegaan. Een beetje met de manager zitten kletsen. Bleek dat er een cameraploeg was die voor een reisprogramma een interview met een tourist wilde opnemen. Er was in eerste instantie geen tourist dus hadden ze er eentje opgetrommeld. Maar toen was ik er dus en ik wilde wel.
Dus camera gereed gemaakt, instructie gekregen waarover ik kon praten en gaan met die banaan! In mijn beste Spanlisch uitgelegd dat ik heel blij was om hier te zijn en dat het een mooi land was en dat de mensen aardig waren enz.
Vanavond om 10uur wordt het waarschijnlijk op de nationale Boliviaanse tv uitgezonden. Dus dat ga ik dus onder andere doen vanavond. Misschien gaan ze het ook op U-tube zetten en dan krijg ik de link...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

GRUWELIJK!!

Mag ik dan de eerste zijn die om je handtekening vraagt ;)

Zon Sneeuw en aan je conditie werken. Goed bezig!! Super om die foto's te zien en je verhalen te lezen. Ik zeg A JE TO!!

Pauline zei

Tja...wat kan ik nu nog meer schrijven na deze geweldige jeroni reactie... GRUWELIJK!

;)