dinsdag 19 februari 2008

Inka Jungle con grupo Juchy Watho

Donderdag ben ik begonnen met de Inka Jungle. Ik kon niet de orginele Inka Trail doen omdat de maand februari die gesloten is voor onderhoud. Aangezien ik niet wilde wachten tot maart en dan weer terugkomen, heb ik dus voor een alternatief gekozen. Het ging mij er ook meer om op een actieve manier naar Machu Picchu te gaan.


DAG 1
Goed, dus ik werd opgehaald van mijn hostel, deze is trouwens goed met een heel mooi uitzicht op de Plaza, bleek dat ik door mijn wekker heen was geslapen. Gezien de hoeveelheid alcohol die nog in mijn bloed zat, was dat ook niet zo verwonderlijk. Op deze hoogte ca. 3300 m hakt het er trouwens wel harder in.
Pas toen we uit de bus stapten was ik weer mens, net op tijd dus. En toen begon het! YES. In ongeveer 5 uur zijn met de mountainbike 2,5 km naar beneden gereden. De omgeving (Canon Lucumayo) waar we in reden was schitterend! Tot nu toe had ik alleen maar woestijn gezien maar nu had ik ontdekt dat het ook een heel groen land kan zijn.
Het fietsen was niet zo zwaar ik moest alleen goed opletten dat ik niet te hard ging, want de fietsen waren niet zo goed en de weg zat ook vol gaten en kuilen. Samen met Joe, de enige van onze groep die engels spreekt, hebben de afdaling gemaakt. Ik noemde deze weg de Butterfly-road want er waren heel veel vlinders. Vaak zaten in een groep op de weg, niet erg slim trouwens want de auto´s reden er gewoon overheen....Uiteindelijk kwamen we in Santa Maria aan en daar gingen we met z´n allen (11 mensen van verschillende landen: Peru, Chill, Argentinie en Engeland) naar onze hostel en namen we een wel gewaardeerde maak ook koude ;( douche. We hebben gezellig met z´n allen gegeten en hebben ook een introductie rondje gedaan. Dus ik ook in mijn beste spaans mezelf voorgesteld, dit ging goed. Onze gids Holger had ook een speciale naam voor onze groep bedacht: grupo Juchy Watho dit is Quechua (locale taal) voor varkens touw of iemand die veel vrouwen heeft. Precies weten we het niet maar mensen die wisten wat het betekende moesten wel steeds lachen als we dit woord zeiden. Na het eten bij de hostel gezellig met z´n allen gepraat en ik moet zeggen dat ik heel blij was om met zulke leuke mensen in de groep te zitten.
Wat wel minder was, is dat er in de bergen sandflies zijn. Ik dacht dat die alleen maar in Nieuw Zeeland waren, maar niets is minder waar. Ze zijn hier dus ook! Op dit moment, 5 dagen later, kan ik nog steeds mijn armen, benen en gezicht krabben. Het schijnt dat er nog weinig sandflies waren, hmmmm. We zullen wel zien wat we tegen komen, erger dan hoe mijn benen er in Nieuw Zeeland uitzagen kan toch niet.
DAG 2
De volgende dag hebben we ongeveer 25 km. gelopen. Bepaalde stukken was wel zwaar omdat het klimmen en dalen is. Het grootste gedeelte hebben we ook orginele eeuwenoude Inka treks gelopen.
Het land (tropisch) is hier heel vruchtbaar, onderweg zijn we veel verschillen fruit enzo tegen gekomen zoals: bananen, koffie, advacdo, mango, coca, soort Jackfruits, sinasappels, limoen, citroen en cacao. Er was ook een vrucht die een afwerende werking hadden voor de sandflies, dus onze gids heeft dat spul op onze gezicht gesmeerd. We leken net indianen die op oorlogspad waren;)

Dit is een cacaoboom vrucht en het smaakte als een lichee maar het gaat om het zaadje.

Bij een soort restaurantje hebben we een pauze (descanso in het spaans) gehad. Lekker even bijkomen in de hangmatten. Doordat ik geen dagrugzak had, heb ik mijn grote rugtas meegenomen en dat gaat prima alleen stop je er meer dingen in dan dat je nodig hebt. Dus ik had het mezelf niet te makkelijk gemaakt. Ondanks dat, was ik degene die geen spierpijn in al die dagen gehad heb.

Nog een leuk detail, heb een kopje koffie genomen. Dit vond ik wel leuk omdat de koffiebonen een meter verderop groeiden. Deze koffie was echt heerlijk, heb zelden zulke zachte koffie gedronken.

Vamos! Weer op weg naar de volgende plek waar we lunch kregen. Ik kon al merken dat we meer een groep werden. Het was ook heel goed voor mijn spaans want ik moest wel en Joe vond het leuk om mij te helpen als personal teacher. Dus onder het lopen heb ik heel veel spaanse woorden geleerd. Nog bedankt Joe!
In het huis waar onze lunch gemaakt werd, liepen er vrijelijk cavia´s rond. Deze waren niet bedoeld als eten maar als huisdier.


Gelukkig kwam er ook een einde aan het lopen maar voordat dat het geval was moesten we eerst de rivier nog over. Dit ging niet met een brug maar met een kabelbaan! Er was een sterke staalkabel gespannen naar beide oevers en aan die kabel hing een bakje en twee lange touwen (naar elke oever een). Er pasten met moeite drie mensen in het bakje. Het was wel spectaculair om zo over de rivier te glijden. Na al mijn zips in Laos gedaan te hebben was deze natuurlijk een piece of cake;)

Het goede was dat aan de andere kant een hot spring was. Op de een of andere manier waren de rotsen warm en zorgen ervoor dat het koude bergwater opgewarmd werd. Dit was heerlijk om na zo´n dag zwoegen al dat zweet en stof kwijt te raken.Het uitzicht was ook schitterend! Lig je daar lekker in het warme water en heb je alleen maar hoge en groene bergen om je heen. Met nog een ondergaande zon erbij was het perfect. We zijn gebleven totdat het donker was en toen met het busje naar Santa Teresa om daar te eten en te slapen.


DAG 3
Dit was weer een dag lopen, km of 9 maar wel makkelijker omdat we voornamelijk op de verharde weg of op de treinrails liepen. Onderweg hebben we veel gezien. Men had een gat in de berg gemaakt zodat daar water uit kon lopen en dit was nodig voor het opwekken van electriciteit.
Onze lunch was ook bijzonder, we hebben namelijk gegeten bij een forel kwekerij (volgens mij waren het forellen maar misschien zit ik er ook wel naast). Na veel moeite zijn er een aantal vissen gevangen en die zijn voor onze groep gereed gemaakt. Gelukkig hadden ze voor mij iets lekkers gemaakt waar geen beesten in zaten. Het toetje was ik. De sandflies hebben me die dag goed te pakken gehad.
Na wat regendruppels opgevangen te hebben zijn we in Aquas Calientes aangekomen. Dit is het stadje dat het dichts bij Machu Picchu (MP) ligt en de meeste mensen hier een nacht blijven om de volgende dag naar MP te gaan. Na wat opgefrist te zijn, hebben we het stadje verkend en gezellig een wel verdiend biertje gedronken.DAG 4
Deze dag zijn we vroeg opgestaan 4 uur om de klim naar Machu Picchu te maken. Dit was wel heftig omdat het voetpad stijl omhoog liep en een hoogte verschil van 500 meter had. Mijn zware tas had ik achter gelaten in het stadje dus dat hielp veel.
De beloning was er ook want waren aangekomen bij Machu Picchu! (lees verder bij Macchu Picchu).

2 opmerkingen:

EL GRUNGE NO HA MUERTO zei

Really good my friends Jonathan..... Espero verte pronto en Chile.... Creo que fueron unos de los mejores momentos de mi vida,,,,

Se despide desde Santa Cruz, Bolivia (aún no me voy a mi casa)

RIGO.....

Anoniem zei

MUY BUENAS FOTOS...SE VE QUE LA PASASTE SUPER BIEN...
FUE TODO ENTRETENIDO...ESPERO QUE LA SIGAS PASANDO BIEN EN EL VIAJE...
NICE TO MEET YOU
ATTE
SANDRA DESDE CHILE...