vrijdag 22 februari 2008

Paro a Cusco

Vanavond neem ik de nachtbus naar Puno, Cusco heb ik nu wel gezien. Gelukkig dat mijn bus vertrekt omdat er vandaag en morgen een algehele staking in Cusco is. Deze regio is namlijk boos op de centrale regering over de invoering van een nieuwe wet. Deze wet zal het mogelijk maken dat buitenlandse (voornamelijk Amerikaanse) inversteerders percelen naast of op archeologisch belangrijke gronden mogen bebouwen. Ze zouden dan naast Inca sites zoals Macchu Picchu een hotel bouwen. Dit houdt dan in de archeolische waardevolle grond wordt geroerd en dat de touristen niet meer in het dichtsbijzijnde (volgens mij klopt dit woord niet maar er zit helaas geen spellingschecker op deze site ;) ) dorp bevinden en dus daar ook geen geld uit geven. De opbrengsten gaan dan vervolgens weer naar de buitenlandse inversteerders toe.
Omdat Cusco de regio is die al behoorlijk rijk is vergeleken met andere regios, zitten zij niet met name niet wachten om deze wet.
Morgen in Puno typ ik verder omdat ik nu ga eten....en zal dan ook foto´s van de demonstraties laten zien en mijn persoonlijke ervaringen weergeven. Chau!

Nou ik zit dus nog mooi in Cusco. Hadden we me z´n allen lekker gegeten en daarna afscheid genomen. Kom ik aan bij het busstation....geen enkele actie! De bussen stonden achter het hek en dat was op slot. Ik heb het een kwartiertje aangekeken (in de regen hmmmm ;( ) en heb toen maar weer een taxi terug genomen. Gelukkig trof ik iedereen daar nog aan dus ik zag wel verbaasde gezichten. Heb mezelf weer in mijn oude hostel in geschreven, tas gedumpt en hen opgezocht. We zijn uiteindelijk naar de Roots (hoe orgineel kunnen namen zijn) en daar een leuke avond gehad. Totdat Julia zich in een keer heel slecht voelde, ze zag zelfs groen. Waarschijnlijk had iemand een pilletje in haar drankje gedaan. Het schijnt dat je peruaanse gozers niet echt kan vertrouwen.... We hebben Julia maar thuis gebracht en ben toen maar lekker mijn bedje gaan opzoeken.
Vanochtend was ik er vroeg uit en zit nu in het internet cafe. Gisteren had het gevoel dat ik homeless was, gelukkig heb ik dat vandaag niet, heb gewoon mijn kamer aangehouden en kan dus terug wanneer ik wil. Vanavond gaat mijn bus wel dus heb ik maar 1 dag vertraging.
Vandaag is namelijk de laatste dag van de staking. Het is weer een hele optocht met trommels, banieren, fluiten en zingen. Er was ook een autoband in de hens gestoken maar dat zag er op de foto spectaculairder uit dan in het echt. De mensen zijn echt heel betrokken. En ik kan ze heel goed begrijpen!
Je merkt wel dat het deze paro het dagelijkse leven beinvloed. Gisteren had ik ontbeten bij Buen Pastor (de opbrengst gaat naar verwaardeloosde meisjes ofzo). Nadat ik gegeten had, was de deur gesloten dus kon niet naar buiten. Bleek dat er mensen rondlopen die met stokken gaan slaan als ze een winkel zien die open is. Er wordt van je verwacht dat je eensgezind mee doet. Ik heb deze mensen zelf niet gezien. Dus werd ik via de achteruitgang weer op straat gezet.
Het is ook niet toegestaan om met taxi´s te rijden dus de Plaza is lekker rustig. Ik zag wel een man op een moter langs de Plaza rijden en hij werd geslagen door omstanders, zijn helm werd afgepakt en naar hem toe gegooid. De politie greep meteen in en heeft wat slagen uitgedeeld!
Ook zag ik een man een taxi schoppen omdat hij te dicht bij de demonstratie kwam. Die middag heb ik nog wat souveniers gekocht en toen werd ook de deur dichtgedaan en werd er hard op gebonkt. Verder gebeurde er niets.
Ik ben niet helemaal niet bang, de sfeer is niet onprettig en er is genoeg politie om meteen in te grijpen. Zolang ik geen gekke dingen doe, zal ik ook niet opvallen. Vanachtend was mijn reisbureau dicht (zit aan de Plaza) maar ik klopte op de deur en werd gewoon toegelaten. Eigenlijk gaat het gewone leven gewoon door en moet je alleen weten wat je wil. Restaurants en cafes zijn ook gesloten maar als je wil kom je gewoon binnen.

Het is trouwens de laatste paar dagen wel kouder geworden, loop met twee truien aan en heb een sjaal en muts gekocht. Vooral als de zon niet schijnt daalt de temperatuur heel erg snel. Mijn huid is ook heel droog dus blijf aan smeren met gezichtscreme, lijk wel een vrouw....

1 opmerking:

Anoniem zei

Lees het hele blog, pretty good