donderdag 7 februari 2008

Galápagos for the poorman

Ik vind het heel leuk om te lezen dat zo veel mensen zulke leuke comments schrijven, dat stimuleert om jullie zoveel mogelijk te voeden met wat ik beleefd heb, wat ik nog ga beleven is geen gebrek aan vertrouwen hoor ;)

Vanochtend ben heel vroeg opgestaan want ik had een excursie georganiseerd om naar Islas Ballestas te gaan. Dit is een klein eilandje voor kust van Paracas (dichtbij Pisco) wat heel bijzonder is wat betreft de beesten die er leven. Toen we weg voeren werden we al verwelkomd door een aantal dolfijnen. Het scheen erg bijzonder te zijn dat je ze ziet. Twee kwamen zelfs heel dichtbij, zoals je ook kan zien op de foto!
Voordat ik bij dit eiland aan kwam, konden we het mysterieuze Candelabro in de rotsen te zien is. Het is een soort linea zoals ik in Nazca ga zien (toch een vooruitblik ;) ) in de vorm van een kandelaar of cactus. Wat het precies is weet niemand er zijn wel 20 verschillende theorien wie het gemaakt heeft en waarom. Niettemin blijft het bijzonder om zo n inscriptie in een rots te zien.
Vervolgens zijn we doorgevaren naar het eiland Ballestas. Dit was heel bijzonder ik heb nog nooit zoveel beesten op zo n kleine ruimte gezien. Er waren wel duizenden en duizenden vogels, in totaal zo n 9 soorten waaronder ook pelicanen en aasgieren, hmmmm.
Die zwarte vlek aan de linkerkant zijn allemaal vogels....

Zeeleeuwen en pinguins waren er ook in grote getallen, dus een hele verscheidenheid in beesten. Dat is ook de reden van de bijnaam Galápagos for the poorman. Het krioelde van de vogels, er werd ook gewaarschuwd dat het wel handig kan zijn een hoed op te doen in geval van een Full Hit. Gelukkig bleef het bij mij alleen bij een schampschot op mijn arm....
Die zeeleeuwen maken trouwens met zn allen een lawaai! Het leek wel alsof je in een overvolle stal met koeien bent die constant aan het loeien zijn en in die stal staan dan ook een hele zooi geiten die daar weer bovenuit willen komen. Zo klinkt dat! Raar he, dat ze dan nog wel zeeleeuwen heten ipv zeekoeien!
Die pelikanen zijn ook camicaze vogels, ze vinden het heerlijk om 10 cm boven het water te vliegen en dan nog net voor onze boot uit passeren. Wel bijzonder allemaal om deze dieren in het wild te zijn nu het nog kan want de dolfijnen, pinguins en wat soorten vogels staan op uitsterven. Zielig he?

Op de terugweg nog gezien hoe die vogels vissen vangen. Het is klap, klap klap en dan schieten ze met een noodgang (niet zo snel als ik kon sandboarden natuurlijk ;) ) het water in en komen er met een vis uit. Slimme beesten.

Voordat ik weer naar Haucachina ging, in Ica gestopt en lekker geluncht. Had o.a. een Tortilla besteld, nou dat was lekker. Het was een soort pannenkoek maar dan gevuld met groentes, die ga ik nog wel vaker eten hier. Eigenlijk moet ik het recept maar gaan achterhalen...

Nog een wat minder vrolijke kanttekening: vorig jaar is er op 15 augustus een aardbeving geweest. Ik heb hier zelf niets van mee gekregen (verbaasd me ook niets als ik gemiddeld 1x in de week het journaal zie) maar dit heeft nog al wat inpact gehad. Veel gebouwen zijn ingestort en daardoor zijn er een groot aantal doden gevallen. De schade is nog steeds te zien omdat de mensen geen geld hebben om het te repareren. Aan zulke dingen merk je dan toch wel dat het een arm land is.
Op onderstaande foto zie je de boulevard die op een aantal lijnen verzakt is.
Vanmiddag ben ik maar in het internetcafe gaan zitten want de zon kan ik toch wel beter even mijden als die op zijn felst is. Trouwens ik had in Ica het idee dat ik in India was. Overal touk touks en maar scheuren en toeteren. Het blijkt dat je een touk touk mag rijden zonder vergunning... en dat is wel te merken. Morgen ga ik er weer vroeg uit om wat lineas te bekijken. Hmmm wat zou dat nou zijn, he?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee lieverd
Nog nooit een tortilla gehad? Shame on you, haha.
Tja, als de voorzitter weg is, maakt het bestuur er een zootje van. Dus hebben we de vergadering lekker opgeschoven... Daar hoef jij je gelukkig heeelemaal niet druk om te maken. Wat genieten zeg, als je die foto's ziet.
Kus van mij en pootje van Grover!

Anoniem zei

Heej Jonathan!!

je zusje hier! Mooi met al die foto's erbij! En vooral van carnaval, zo kleurrijk! Carnaval in Nederland heb ik helemaal vermeden maar daar lijkt het me wel wat!!

Dat sandboarden lijkt mij ook wel wat trouwens!! Je moet inderdaad gewoon durfen dan kom je heel ver! Leuk! Jammer dat de Nederlandse duinen daar niet geschikt voor zijn! Had je je lenzen trouwens in? Nee, je had zeker je bril op! Anders lijkt me dat vreselijk al dat zand onder je lenzen, bah!

Ergens las ik dat je net een kreeftje was, we krijgen toch geen Thailand taferelen?! Je moet wel goed voor jezelf zorgen hoor! :)

Tot de volgende blog!

Liefs, je ALLER-trouwste blog lezer!
Stefanie