vrijdag 8 februari 2008

The mysterical lines of Nazca

Ik heb het wel gehad in Huacachina, heb lekker ergens gegeten, boekje erbij (The Godfather) en op tijd naar bed want vandaag was de grote dag....
Als er in deze tekst een keer een t onbreekt, lig dat aan het toetsenbord, de T doe het niet goed.

Vandaag werd ik voor het eerst wakker zonder een idee te hebben welke dag van de week het is (donderdag of vrijdag). Ach boeie! Om 8 uur stond mijn taxi klaar en kreeg een voucher voor later. Dus daar ga je dan met een wild vreemde mee. Ik kwam erachter dat ik helemaal niet precies wist hoe de reis er naartoe eruit zag. Kreeg geen kaartjes en mijn spaans is nog steeds niet zo goed.... hmmm. Alles ging goed en ben goed in Nazca aangekomen. De volgende keer wat beter navraag doen. Wel gek, ben je projectleider en kan je een team leiden maar jezelf.....


Dus daar sta je dan naast het vliegtuig!!!! Ja, dat lees je goed want vandaag heb ik gevlogen over ..... de lines of Nazca. Dit zijn de overblijfselen van een van werelds grote mysteries. Moet je voorstellen in de Pampa Colorada (woestijn) is op een oppervlakte van 500 vierkante km een hoeveelheid van 800 lijnen, 300 geometrische figuren en 70 dieren en planten afbeeldingen. De lijnen en afbeeldingen zijn gemaakt doordat men de zwart geblakende stenen hebben verwijderd en aan de kant van lijnen gelegd. Wie ze heeft gemaakt is niet bekend. Maria Reich heeft het meeste onderzoek hierna gedaan en denkt dat ze door de Paracas en Nazca volkeren in 900 voor Chr. tot 600 na Chr. zijn gemaakt. En waarom vraag je je dan af. Dat weet dus helemaal niemand. Maar het is wel een bijzonder om die afbeeldingen (rond de 150 m. groot) en lijnen te zien. Die lijnen zijn dus ook kaarsrecht en kilometers lang. Hoe ze dat gedaan hebben zonder vliegtuigen is echt bijzonder knap.


Hier zie je en vogeltje, en ook hoe groot het is want je ziet ook de snelweg


Dit is een afbeelding van een kolibri vogel



In de middag ben ik nog meer te weten gekomen over de lines. Ben namelijl naar het Maria Reick Centre gegaan, dit stond niet in de Lonely Planet, en heb daar een persoonlijk uitleg gekregen door iemand die het werk van haar wil voor zetten en haar ook nog persoonlijk heeft gekend (Maria is in 1989 overleden). Er zijn drie aspecten die waarschijnlijk een grote rol spelen in de afbeeldingen, deze zijn: water, kalender en richting.
Aangezien de woestijn hier bijna de droogste van de werelds is (dit had ik trouwens niet verwacht dat er woestijnen zijn en dan ook nog een van de droogste, ongeveer half meter per 1 a 2 jaar), is water essentieel. Met name de trapezium vormen zijn een verwijzing naar water. Het schijnt dus dat als je in de grond gaat graven je dan grond wate kan vinden. Om het deze manier te markeren kan je het dus voor volgende generaties makkelijk maken. Daarnaast hebben de afbeeldingen waarschijnlijk te maken met de indeling van het jaar. Bepaalde beesten hebben een lijn die precies overeenkomt met de baan die de zon zal afleggen bij bv. de langste of korste dag van het jaar. De aap schijnt ook overeenkomsten te hebben met de Grote Beer. Het is wel vreemd dat de aap wordt gebruikt omdat dit beest helemaal niet in de woestijn voorkomt. Dit zal waarschijnlijk beteken dat de mensen contact hadden met mensen aan de andere kant van de Andes waar het oerwoud was. Ze hebben trouwens ook een mummy gevonden die speetogen had, dat kan dus betekenen dat er uitwisseling was met Japan. Knap he, dat ze toen al konden.
Het laatste aspect is richting aangeven, zeg maar een grote ANWB bewegwijzering.
Hiermee is nog lang niet alles opgelost maar wel een beetje.

Als je goed kijkt zie je dat de afbeeldingen ´gewoon´ kaarsrecht over de bergen heen zijn gemaakt!


Als je Nazca in Google Earth intikt moet je het ook kunnen zien!
Vanavond neem ik de nachtbus met Cruz del Sol (meeste luxe bus die kan verzinnen met zelfs draadloos internet erin) ik had deze blog dus gewoon in de bus kunnen bijwerken als ik een laptop heb. Tot die tijd moet ik maar doorkomen, het stadje heb ik wel gezien en er valt weinig te beleven. Ga nog wel naar een lecture over de lineas maar dat is pas om 7 uur.
Dus maar heel lang geluncht totdat er op een gegeven moment zo´n mannetje aankomt met een grote 500 Watt speaker en microfoon. Begint te zingen en kon hem zeer goed verstaan ondanks dat ik slechthorend ben ;) Het grappige is dat iedereen in het restaurant het de gewoonste zaak van de wereld vind en ze hem dus geen aandacht geven. Zelfs de eigenaar keek niet eens op.

Nog een grappig detail. Het is vrij duur om mobiel te bellen (heb wel een Peru nummer maar weet het niet uit mijn hoofd dus dat komt nog wel) dus heb je overal publieke telefoons. Bij dit restaurant hadden ze speciale telefoon waar je met munten kon betalen, met een ketting aan het hek voor het raam vast gemaakt en de een draadje loopt door het raam het restaurant in. Zo in de wanddoos. In NL heb je dure abri´s hiervoor nodig.

Was net nog met miss B aan het Msn-nen en dan mis ik NL wel een beetje. Op zo´n dag als vandaag is het best wel moeilijk om contact te maken met mensen omdat je zo kort blijft. Maar ze wist me blij te maken met een filmpje van badminton. Voelde ik me toch minder ver van huis. Als je dit ook wil zien, kan.
De eerste is de derde set heren enkel tegen OSM Maarsen en was het 1-1 en in de deze derde set won in net met 30-29. Het was super spannend (ook al kan je dat niet zien in de film) en de dames durfden dan ook niet te kijken...
De tweede is in de tweede set, hier zit wel actie in.

http://www.youtube.com/watch?v=7SnVqrm-oPk

http://www.youtube.com/watch?v=A1fSCK3CSw8&feature=related

Ok, de zon is wat minder fel dus ga maar eens naar buiten wat rondhangen.

1 opmerking:

Pauline zei

Hey Johnnyboy,

Dikke knuf! Klonk alsof je die wel kan gebruiken :) Blijft leuk om je avonturen te lezen, vooral die galapagos 4 the poor man; tof!! Heb gister een drastische draai in mn planning gemaakt; ik ga niet meteen naar t noorden maar eerst n week op mn luie gat op een natuurreservaat in t zuiden zitten :D Ik kijk uit naar je volgende blog!

grtz