donderdag 14 februari 2008

The taste of a Cuyerías

Ik ben goed aangekomen in Cusco, die bed-stoel was perfect. Ik heb nu ook beter beeld bij het eerste klas vliegen. Dat is dus zeker aan te raden!
Cusco (3500 m. hoog) is schitterend, tot nu toe de mooiste stad die ik heb gezien in Peru. De plaza is mooi en als het donker is, vind ik het een hele romantische stad. Vind het dus ook niet erg om hier wat langer te blijven. Heb een leuk hostel gevonden, waarbij je alleen de laatste 100 m. moet lopen. En dat is zwaarder dan je denkt, want het is een trapstraat en op deze hoogte loop je die niet zo snel! De eerste dag heb ik eerst wat bijgeslapen want met deze nachten is mijn bioritme al aardig in de war. Vannacht werd ik ook gewoon om 4 uur wakker, hmmm.
Ok, gisteren ben ik wat rond wezen struinen in deze stad, wat ik erg interessant vind is dat er veel arts en craft te vinden is. Ga hier ook zeker het een en ander kopen als hier weer kom. Had ook een heel leuk gesprek met een galerijhoudster, weer een paar woorden erbij geleerd!

Ik had een heel leuk cafe (The Muze) gevonden waarbij je in de zon kan zitten, wel achter glas. Het is niet namelijk niet zo gewoon om van je drankje en de zon tegelijkertijd te kunnen genieten. Heb er wel uren doorgebracht, beetje spaans leren enzo.

Op de terugweg kwam ik Stephanie al tegen, ik heb haar in Lima ontmoet en we hadden in Cusco weer afgesproken omdat zij een taalcursus hier doet. Dus dat was wel leuk om een ´goede´ bekende te ontmoeten. Zij had weer met vriendinnen afgesproken, dus zoals Dee zegt: vrouwen kennen weer vrouwen, ik heb hier niet te klagen van vrouwelijke aandacht. Wel weer eens wat anders dan op het werk waar je als man nooit in de minderheid bent;)
Vandaag zijn we met z´n drieen Tipón gegaan, hier was een mooie inca site te zien. Wat het precies is weet ik niet maar ik vond het erg ingenieus water stelsel hier hebben. Door het maken van tunnels en verdeelbakken, wordt het water dat van de berg afkomt (constante stroom) verdeeld over verschillen sawha´s (tenminste zo noem ik ze maar).
Waar Tipón nog meer om bekend staat, is het eten van cuy (Cuyerías, of te wel Guinea pig of te wel cavia´s). Dus de dames moesten deze huisdieren proeven, het schijnt naar kip te proeven maar dan met meer aroma. Wel gek gezicht om een zo vertouwd huisdier op een bord te zien liggen. De serveerster sneed het beeste in stukken om het makkelijker op te eten, gewoon met je handen dus. Heb toen een kop gepakt een er een pratende dode cavia van gemaakt. Ik kon er zelf wel om lachen.....
Vanmiddag heb ik lekker in de zon op de plaza gezetten en met wat mensen gepraat én een vingerpopje gekocht. De verkopers (meisjes) zijn hier wel erg aanhoudend. Vanavond gaan we weer met z´n allen uit en morgen begint mijn vierdaagse Inca Jungle... die eindigd in Machu Picchu. Dus over een paar dagen is er weer een update van mijn blog, dus geen 112 bellen en mij als vermist opgeven;)

1 opmerking:

Pauline zei

Zjonathannnnnn!

Comment ca va? Ben heel erg benieuwd naar je ervaringen van de afgelopen dagen. Hier alles oke, Michiel is vandaag begonnen en zat helemaal alleen omdat David ziek is; hopelijk morgen weer beter. Gister toernooi met BAN wat erg geslaagd was. Andy is bezig met een ouder-kind toernooi en zo gaat alles zn gangetje ;) Have funnnn!

grtz

Pauline