zondag 24 februari 2008

Last day in Peru ;(

Gisteren was mijn laatste dag in Cusco! Overdag heb ik nog met Richard en Jay doorgebracht. Richard kende ik nog van The Point in Lima. Was leuk om weer een oude bekende tegen te komen. We hebben samen lekker gelunchd en daarna hebben we een massage genomen. Moet eerlijk zeggen dat de massages in Thailand beter zijn.
Savonds heb ik afgescheid genomen van de meiden, en nu echt! Maar ik Richard geintroduceerd dus wordt mijn gat (een beetje) opgevuld. Ja, was wel even wennen om weer alleen verder te gaan, ik voelde namelijk al een beetje thuis in Cusco.Vanochtend ben ik dus in Puno aangekomen, wat is het hier koud!!! Voordat de zon er is moet je echt je winterjas, truien, handschoenen, sjaal en muts opdoen om een beetje warm te blijven. Kwam wat brak aan, heb nu al twee nachten van ca. 5 uur slaap gehad.... Ingecheckt in een hotel en meteen een tour voor die dag geboekt. Dus voordat ik het wist zat ik op de boot naar Islas Flotantes van de Uros en naar islas Taquile.
Islas Flotantes zijn een groep drijvende eilanden midden in lake Titicaca. Lake Titicaca is trouwens het hoogste meer (170 x 60 km.) ter wereld boven de 2000 meter. Het ligt op een hoogte van 3820 meter boven zeeniveau. In dit meer hebben de Uros hun dorpen drijvend gemaakt. Dit hebben ze gedaan door een aantal lagen van riet te gebruiken. De onderste die ook het meest drijvende vermogen heeft zijn de wortels van het riet en daarboven komen enkele lagen van riet die loodrecht op elkaar worden gelegd. Op deze manier krijg je een drijvend geheel. Door het steeds toevoegen van nieuw riet kan dit eiland wel 25 / 30 jaar meegaan. Hun huizen hebben ze ook van riet gemaakt en ze eten zelfs ook het riet. Heb het zelf ook geproeft is fris maar met een waterig smaaktje.
Hier zie je de opbouw van de lagen met op de achtergrond de rieten huizen.

De reden waarom ze op het water wonen is niet geheel duidelijk maar een theorie is dat ze buiten de invloedsfeer van de Incas wilden leven en dus het water opgezocht hebben.

Het voelde wel een beetje raar om over het riet te lopen. Ik vond het wel erg toeristisch vooral omdat de toeristen met traditionele kleden mochten poseren voor de foto. Wel heb ik een mooi kleed (echte Alpaca) gekocht voor in mijn huis.

Daarna zijn we doorgevaren naar Isla Taquile. Dit eiland is bijzonder om zijn klederdracht en dat de mannen zelf ook breien. Bijvoorbeeld hun muts. Als een man een voornamelijk rode muts op heeft betekent dit dat hij getrouwd is. Is de muts half wit half rood dan is hij nog vrijgezel.
Op zich was het uitzicht mooi vanaf het eiland maar ik vond het niet super bijzonder. Heb nog wat fotos gemaakt voordat we weer terugvoeren. Lekker op het dek in de zon, nu was het wel lekker warm, in slaap gevallen en uiteindelijk weer in Puno aangekomen. En niet geheel zonder verbazing weer een carnavals optocht gezien. Wat mij hier opviel is dat de kleuren die ze gebruiken veel meer fluoriserden zijn dan in de andere steden.

Ik heb besloten om morgen weer weg te gaan uit Puno, volgens mij heb ik het meeste hier wel gezien en doordat ik toch vrij lang in Cusco ben gebleven wil ik die tijd wat inhalen. Niet dat ik haast heb, ben nu precies 3 weken onderweg, maar ik zou graag ook Chili willen aandoen.

Dus morgen ben ik in Bolivia en begint er weer een nieuw avontuur!!!!

1 opmerking:

Pauline zei

Heeej Jonathan!

Ziet er weer gaaf uit allemaal, weer heel anders dan vorig jaar. Ben benieuwd hoe het in Chili is! Hier alles goed, echt zwaar aan het aftellen, allemaal van die 'laatste' keren afspreken, wel een beetje raar hoor... Heb mn blog toch ook maar veranderd van waarbenjij.nu naar een blogspot.com; mail volgt! Heel veel plezier!!!

grtz

Pauline