zaterdag 10 april 2010

It is fysical

Het gaat 'goed' met mijn duikcursus. Al de oefening in het zwembad gaan goed. Krijg ook veel beter het buoyancy onder de knieen. Door het drijfvermogen van je longen te gebruiken kan je dus helemaal zelf bepalen of omhoog of -laag gaat. Al de andere oefeningen gaan ook goed en Manu is blij om te zien dat ik zo'n voortgang maak.

Gisteren heb ik voor het eerst mijn eigen duik gemaakt! Vond het wel heel spannend. Moest namelijk alles zelf doen. Het afdalen ging wel erg langzaam, ik had moeite om mijn rechteroor te equaliseren. Het was erg gevoelig en stukje bij beetje kon de luchtdruk in mijn aanpassen. Uiteindelijk kwam ik wel op de bodem. Ben toch op 9 meter diep gekomen.

Op de een of andere manier had ik last van een beslagen masker. Geeft niet want ik weet hoe ik dit kan aanpassen. Doordat je tijdens het 'schoonmaken' je ogen dicht moet doen om niet mijn lenzen kwijt te raken, is het wel een vreemd moment. Bleek dat ik gewoon door ging met flipperen (waarschijnlijk buoyancy niet helemaal goed). Op een gegeven moment deed ik mijn ogen weer open en merkte ik dat ik als een speer naar het oppervlakte schoot. Raakte lichtelijk in paniek omdat ik niet zo snel wist wat ik nu moest doen. Daarbij kwam dat ik in mijn rechteroor een onaangenaam krakend geluid hoorde;(. Was dus niet helemaal blij toen ik bovenwater kwam.
Na wat op adem gekomen te zijn en aanwijzingen van Manu gekregen had, gingen we weer onder water. Het is daar zo mooi. We hebben een frog fisch, bat fisch, needle fisch, parrot fish en cornet fish gezien. En natuurlijk de meest uiteenlopende koraal.

Eenmaal op het land aangekomen, voelde mijn oor toch niet goed. Heel lief van Manu dat hij bij een winkel oordruppels voor mij gehaald had. Hopelijk helpt dit!
 
s'Avonds weer aan de studie terwijl er ook feest bij het resort was. Veel personeel van het resort had de werkkleren omgeruild voor danskleding en hierdoor de gasten op een andere manier het leven aangenaam gemaakt! Niet te laat naar bed gegaan en niet teveel bier gedronken want de volgende dag stonden er twee duiken op het programma.

Dit verliep minder goed dan ik had gehoopt. Mijn oor deed nog steeds wat pijn en volgens mij was mijn gehoorgang ontstoken. Dit overkomt mij wel vaker dus weet hoe dit voelt. Maar vandaag kwam dit niet goed uit!
 
In vol ornaat mezelf uit de boot laten vallen. Nog wat verplichte oefeningen gedaan voordat we naar beneden gingen. Het was de bedoeling om een CESA te doen. Een gecoordineerde stijging waarbij je geen lucht meer krijgt. Het duurde ca. 10 minuten voordat ik op 6 meter diepte was. Het equaliseren ging vandag nog moeilijker. Maar we hebben geen haast. 
 
Uiteindelijk op de bodem gekomen en toen de CESA uitgevoerd. Dit ging goed behalve dat ik mijn oor weer voelde kraken en hierdoor minder op mijn snelheid lette en daardoor weer lucht moest inademen. Eenmaal boven had ik besloten om ermee te stoppen. Het is te pijnlijk en te langzaam om af te dalen zonder mijn oor geweld aan te doen. Ik weet dat ik een doorzetter ben en niet van grenze hou maar het gaat hier wel om mijn gezondheid. Dit laatste is belangrijker dan dit diploma. Dus einde duikcursus.

Het voelt niet goed maar volgens Manu is het: It's fysical. En daar kan je niets aandoen. Het zou goed zijn als er een dokter naar kijkt en daarna wel proberen door te gaan want het is zelfs aan mij te zien dat ik er plezier in heb...

Aan land heb ik wel het nodige theorie examen afgelegd en 94% goed! YES! Manu heeft alles zorgvuldig in mijn log beschreven zodat ik een volgende keer weer verder kan gaan waar ik gebleven was. 
 
Wel jammer dat het zo geeindigd is ook omdat het zoveel moeite had gekost om een medische toestemming te krijgen. Ik vind het wel heel fijn om te merken dat mijn linkeroor heel goed functioneerd. Echt klasse!
 
De rest van de middag maar lekker gerelaxed aan het zwembad en een boekje gelezen. 

Geen opmerkingen: