dinsdag 6 april 2010

Butanding in Donsol

Nou, ben dus goed aangekomen in Donsol. Reizen gaat hier minder makkelijk dan gedacht. Om 5.30 uur ging de wekker (hoezo een relaxte vakantie ;) ) en bij de visitor centre aangekomen 4 andere mensen erbij gevonden. Gelukkig hadden we al een kaartje voor de boot gekocht en waren als een van de eerst aan de beurt. Het was heerlijk om op de zee te zijn. Lekker fris en mooi uitzicht op het land. En ja nu kon ik goed de stranden met palmbomen zien. 

Op onze boot was er een man de spotter die constant de zee afspeurde naar Whale Sharks. In totaal heb ik er drie gezien!!! Het ging dan alsvolgt. Als er mogelijk een Butanding kon zijn, ging iedereen al klaar zitten met alle snorkelgear aan totdat onze gids riep. Jump! En sprongen we zo snel mogelijk het water in en volgden hem. Hij liet dan zien waar de shark kunnen zien. Natuurlijk zijn we een paar voor niets in het water gesprongen maar daardoor leerde je wel snel klaar staan. Doordat er veel boten waren, waren er ook veel zwemmers. Soms leken al die flipperende mensen wel op een school van vreemde vissen.
De eerste Butanding zag ik niet goed. Zag een donkere vlek onder mij met de witte stipjes. Van de derde zag ik alleen de staart. Maar de tweede kon ik heel goed zien. Mooi beest! Wist helemaal niet dat ze bestonden. Ze blijken wel 15 meter te kunnen worden en 100 jaar! Ze heten Whale Shark omdat ze een vissoort zijn, vergelijkbaar met een haai maar ze eten plankton als een walvis. De lokale bevolking is overstapt van het vissen naar touristen deze mooie en grote vissen te laten zien. Dit is veel beter voor de natuur.
Ok, de tweede shark heb ik helemaal gezien. Hij zwom heel zachtjes dus kon hem inhalen. Zijn kop zag er inderdaad heel bijzonder uit en hij had een grote mond. Op mij kwam hij heel vriendelijk over! Het poolse stel had professionel camera appartuur bij zich, hopelijk sturen ze mij een foto van deze vis. Tot nu moeten jullie het hiermee doen: 
Hier ook een Filmpje of Butanding.
Het koste veel tijd om hier te komen waar was het echt waard! 

Geen opmerkingen: