dinsdag 11 maart 2008

Yo estoy a Chile desde San Pedro a Antofagasta

Na afgezet te zijn bij de grens zijn we overgestapt naar een andere bus en toen doorgereden naar San Pedro de Atacama. Hier zijn we dus officieel Chili binnengekomen.

Je merkt trouwens meteen het verschil tussen Bolivia (armste land) en Chili (1 van de rijkste landen van ZA). Dus bus ziet er beter uit, de weg is geasfalteerd ...... en ze zijn veel meer organiseerd. Tot mijn grote verbazing gingen ze iedereen hun tas doorzoeken op illegale dingen. Nou dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Nog iets grappigs, ik heb een exit stamp van Bolivia van 10 maart en een entrance stamp van Chili van 9 maart. Wat is er met die ene dag gebeurt....misschien heb ik ook in tijd gereisd. ;)

In gecheckt in een hostel, heb een twee persoonskamer genomen want de enkele waren op. Na het omrekenen Pesos - Euro kwam ik erachter dat dit mijn duurste kamer ooit is. Ja, het is hier allemaal wel beter georganiseerd maar het is ook veel duurder.

Na een wel verdiende douche ben ik het dorpje maar gaan bekijken. Het is een mooi dorp en veel touristen. Wat mij meteen opviel dat is er ook oudere touristen hier zijn. Waarschijnlijk is dat omdat het reizen in Chili veel confortabeler is.

De dag heb ik doorgebracht met het kletsen met andere touristen die moesten wachten totdat hun bus vertrok en het lezen van mijn LP van Chili (wist helemaal niets van dat land....). Dus ik heb weer een plan voor de komende (en laatste,, sniffff) paar dagen.

De volgende dag vroeg opgestaan om mijn was op te halen en dan door te gaan naar de bus. Kom ik bij de Lavandaria, is het dicht. Shit! Dus ik rustig kloppen op de deur maar er gebeurt niets. Toch maar wat harder, nog harder. Niets. Misschien was het de verkeerde deur? Dus andere deur, ook niets. Gaat na een aantal minuten toch een deur open. Blijkt de lavandaria pas om 10 uur open te zijn. Ik balen! Heb mijn buskaartje maar omgewisseld en een bus later genomen.

Kom ik terug om 10 uur, blijken mijn kleren nog helemaal niet gewassen te zijn. Om 8 uur savonds zijn ze pas klaar... Daar was ik helemaal niet blij mee. Dus maar extra betaald om het sneller gereed te krijgen. De laatste paar uur in een internet cafe gezeten en mijn blog maar bij gewerkt. Ja, het is soms hard werken als je op vakantie bent ;)

De bus naar Antofagasta genomen want daar woont Rigo. Rigo heb ik ontmoet tijdens de Inka Jungle. Dus als ik toch zo dichtbij ben, kan ik net zo goed even hallo zeggen en een biertje samen drinken.

Antofagasto is trouwens de twee na grootste stad van Chili en is goed gestructureerd. Het geld is verkregen door de vele mijnen die in de omgeving zijn / waren. Voor mij voelde het als even weer terug zijn in de beschaafde wereld. En dat is voor de verandering ook wel prettig. Kon ik mooi nog wat spullen kopen. Heb namelijk mijn zwembroek en handdoek in Oruro laten liggen. Beetje stom! Maar ben er al een beetje aan gewend om spullen te vergeten, ben mijn medische paspoort kwijt, net nieuw gekochte sokken, flesjes water laat ik overal achter, ben zelfs een keer in Arequipa het internetcafe uitgelopen terwijl mijn camera er nog lag. Pas toen ik in het restaurant was, ontdekte ik het..... Het lijkt wel alsof ik vakantie heb, want tijdens mijn werk gebeurt dit niet!
Ok, dus gezellig met Rigo afgesproken. Het was wel maandag avond maar dat mocht de pret niet drukken. Ik ben zelfs de zee nog ingelopen. Antofagasta ligt namelijk aan de zee, was dat een tijd geleden dat ik de zee heb gezien.
Rigo had mij uitgenodigd om de volgende dag bij hem te gaan lunchen en ik mag ook bij hem slapen die nacht! Dit aanbod heb ik niet afgeslagen en op dit moment zit ik in zijn kamer achter internet en ruik al heerlijke luchten naar boven komen. Hmmmm.
Voordat ik naar zijn huis ben gegaan, heb ik eerts twee flessen wijn en een grote cake gekocht als bedankje.

Vanavond gaan we met een aantal vrienden naar het strand, biertje erbij, kampvuurtje aan. Lijkt mij een goed plan!Ik vind het trouwens zo fijn om palmbomen te zien. Dit geeft mij altijd het gevoel van vakantie!

Oh ja, het is mij gelukt om het fimpje te uploaden van het hanengevecht. Zie het bericht over Chalalan.

Geen opmerkingen: