donderdag 6 maart 2008

Absolutely not taking off from the grass

De volgende dag had ik vroeg mijn wekker gezet omdat ik me op tijd moest melden bij Amazones (vliegtuig maatschappij). Nog voordat ik helemaal bij zinnen was, hoorde ik al de regen vallen. Dit was zeker geen goed teken!!! Om een lang verhaal kort te maken, de afgelopen drie dagen waren er al geen vliegtuigen geland en vertrokken op Rurrenabaque en dat zou vandaag ook niet gebeuren omdat de landingsbaan een modderpoel was. Aanzien mijn vlucht naar Santa Cruz om de dag vertrok, zou ik nog twee dagen moeten blijven. Dat werd hem dus niet.

Tijdens het bijwerken van mijn blog, sprak ik iemand naast mij die met een 4x4 naar La Paz ging. Dat leek mij ook wel wat dus ik heb het dorp rond gelopen en genoeg groepen gevonden die met de jeep gingen maar er was geen plek voor mij ;( Dus er zat niet anders op dan met de bus te gaan....dat was een heel avontuur.

De jeep heeft er 17 uur over gedaan maar mijn bus deed er 24 uur!!!!! over om in La Paz te komen. Niet alles verliep soepel, naast mij zat en moeder en dochter (wel respect voor dat kind in al die uren heeft ze geen kik gegeven), om de ca. 5 uur een plaspauze. Onderweg ook rustig stoppen om wat extra zakken in te laden...
De toiletten bij het restaurant waren wel erg spartaans.... oh ja, in de landen waar ik nu geweest ben is het not-done om toilletpapier in de wc te gooien. Vandaar dat er prullenbakjes bij staan.
Midden in de nacht een file. De weg is namelijk niet geasfalteerd (wat zou het IBU hier veel werk kunnen verrichten en het bijbehorende onderhoud!!!) en dus in het regen seizoen een modder bende. Er zat een vrachtwagen vast in de modder dus dat hield al het verkeer in twee richtingen op. De chauffeur heeft met eigen handen dus stenen op de slechtste plekken gegooid zodat hij weer een paar meter verder kon. Dit een paar keer herhaald te hebben, was hij over. Toen moest het verkeer nog geregeld worden want het was een om-en-om situatie, dus heb nog wat geholpen (en dus ook in de modder gestaan).
Bij aankomst was ik niet helemaal brak, dit dankzij het opblaaskussen (met twee zones) dat ik heb. Jaren geleden had Dennis dit mij aangeraden en heb er nog veel profijt van (voor de reizigers onder jullie: te koop bij de Perry sport voor ca. € 12.50).Maar ja, nu was ik in La Paz, daar wilde ik nog helemaal niet zijn. Voor mijn gevoel heb ik er genoeg rond gelopen ook omdat ik van La Paz vertrek. Helaas heb ik dus Santa Cruz en Le Fruerte moeten laten schrappen. Dus ik weer naar mijn reisbureau en alle veranderingen door gevoerd (er bleek nog meer veranderd te zijn). Na een bezoekje aan het hoofdkantoor van Amazones om mijn geld terug te krijgen, ben ik weer in een taxi gesprongen en naar het busstation gegaan. Binnen 5 minuten zat ik al in de bus naar Oruro, dus dat ging goed! Weer 4 uur in een bus gezeten, heb dus bijna 28 uur in een stuk ik een bus gezeten. In india hebben we wel eens een treinreis van 48 uur gemaakt maar dat was veel comfortabeler.

Dus nu ben ik Oruro, heb een hotel gevonden en wat rondgelopen, gegeten op de lokale markt. Een soort pannenkoek gemaakt van mais en een lokaal warm drankje gedronken. Dit was voor mij wel bijzonder maar volgens mij was ik weer op mijn beurt bijzonder voor de mensen daar!
Morgen ga ik naar Calacala en misschien naar een hot spring, lekker relaxen (volgens mij is dat wel op zijn plaats).

Geen opmerkingen: