maandag 3 maart 2008

In the jungle with Chalalan

Nou, ben weer terug van de jungle en heb weer veel meegemaakt! Voor mijn eigen geheugen, dat is ook mede de reden dat ik deze blog heb, zal ik het per dag beschrijven:

DAG 1
We zijn vroeg opgestaan en naar onze boot gesjokt (hé, was weer een vroege ochtend en vakantie vieren kan soms best wel hard zijn ;) ). Na poging twee en het vervangen van de propeller (of hoe heet zo´n ding van een buitenboordmotor) zijn we weer weggegaan. Het was nog mistig en regende een beetje dus dat leuk wel op een druilige nederlandse ochtend....

Dus na een rit van 5.5 uur (waarvan 1 uur de eerste start was) kwamen we aan bij de Eco-lodge van Chalalan. Chalalan is een comunity die in het natuurpark Madidi wonen. Zij hebben een ecologische manier gevonden om voor touristen de jungle te beleven. Alles is milieuvriendelijk (energie beheer, het bezichtegen van de wilde dieren etc.) en goed georganiseerd.
Dus na de welkomsdrank, onze hutten toegewezen gekregen. Dat was prima, en toen zijn we met twee kanoos het meer opgegaan en hebben verschillende soorten apen gezien. Onze gids, Ricardo, heeft met veel enthousiasme uitgelegd hoe ze leven. Helaas zijn mijn foto´s niet zo scherp en het uploaden van een video is mislukt dus dat probeer ik later nog wel.

Daarna lekker gegeten in het hoofdgebouw en daarna hebben we een nachtwandeling gedaan. Ongelovelijk veel geluiden gehoord en bijzondere beesten gezien. Nooit gedacht dat ik een wilde Turantala van ca. 20 cm afstand zou kunnen fotograferen. Ook deze platte kikker zag er wel vreemd uit.

Marijke was die dag jarig dus met z´n allen nog een biertje gedronken voordat we gingen slapen.

DAG 2
Nou, wordt je wakker en het enige wat je hoort is regen, regen en nog eens regen. Dit heeft onze planning wel wat in de war geschopt. We hebben van Ricardo een uitleg gekregen over het ontstaan van deze Eco-tour en hoe alles werkt. Ik ben blij dat ik voor deze organisatie heb gekozen want nu weet ik dat mensen na mij met even veel plezier van de natuur kunnen genieten.

Na de uitleg en weer gegeten te hebben, ja, ik eet hier wel veel. Meestal val ik wel een paar kilo af als ik aan het reizen ben, maar hier weet ik niet of dat zal gebeuren. Dus na weer een goede maaltijd zijn we een hike van 5,5 uur gaan maken. En dat is heel bijzonder omdat Ricardo precies vertelt wat je allemaal ziet (flora en fauna) en wat ze er allemaal mee kunnen.

Ik moet stoppen, schrijf morgen of zo wel verder! Idd, het duurde een dagje voordat ik verder kon schrijven, de reden hiervoor kan je in mijn volgende blog lezen... (niet heel erg spannend hoor!)

Zoveel medicijnen worden er van de planten hier gemaakt door de sjamaan. De medicijnen die wij in het westen hebben, kennen ze niet. Als ze er met hun eigen medicijnen niet uitkomen, gaan ze naar een dokter.

Ik heb veel gezien in de hike (eigenlijk een hele langzame wandeling, als je winkelt loop je nog sneller ;) ) Ik zal wat foto´s weergeven. Oh ja, de bomen met al die wortels zijn lopende bomen door het aangroeien van wortels aan één kant kan de boom zich horizontaal verplaatsen (ongeveer 1 m. )naar een plek met meer zon. Ik vond dat geniaal!
Bij terugkomst bij onze hut, lag er hele grote slang op ons te wachten op de veranda. Het bleek geen giftige (voor mensen) slang te zijn, het was meer een wurgslang. Wel bijzonder, loop je zoveel uren in de jungle en liggen de beesten de ´gewoon´ op je te wachten bij je hut. Helaas heb ik er geen foto van kunnen maken maar Joe wel. Hij zal het binnenkort op zijn website zetten:
http://www.whereisjoeswick.com/

Na het eten, het kan ook niet anders, zijn we gaan nacht kanoeen. Dus gewapend met een zaklantaarn en een fotocamera zijn we op zoek gegaan naar Caimans! En gevonden!!!!
Op zich was het niet zo moeilijk om de dieren te vinden. Door het schijnen van licht in hun ogen, krijg je rode stipjes te zien (het rode ogen effect als je een foto maakt). Ik denk dat we er wel 5 hebben gezien. Helaas niet de grote moeder maar ja. Deze caiman is toch bijna 1.5 meter lang!

Die avond was er nog een speciale avond voor de gasten georganiseerd. We hebben baby puma melk gedronken (lokaal drank gebaseers op Pisco (druiven) en coca bladeren gekouwd. Van beide heb ik goed genoten. Van de coca bladeren merkte ik niet zo veel. Wel kreeg ik een verlamd gevoel in mijn mond (dus de wand waar ik het propje hield en mijn tong) Dit was wel raar om te ervaren. Daarna hebben we voornamelijk gek gedaan. Van elk land werd er een ´traditionele´ dans opgevoerd. Dus je raadt het al, Marijke en ik hebben de.... vogeltjes dans gedans. Dikke pret!

Voor het slapen gaan nog een mooie kikker kunnen fotograferen.

DAG 3
Helaas komt er aan alles een eind want er beginnen ook weer nieuwe dingen. Met de boot weer terug gevaren, deze keer ging het veel sneller omdat we met de stroom meevoeren en het weer was ook veel beter, dus ik heb nog wat zonnestraaltjes kunnen meepakken. En de omgeving kunnen zien zonder wolken rond de bergen.
Bij aankomst heeft het wel hard geregend maar samen met het ierse stelletje zijn we de dag heel goed doorgekomen (deze dag wel....)

Mijn malaria pillen had ik absoluut niet nodig. De GG&GD in NL is veel te conservatief. Dus als iemand nog 30 maleron pillen van mij wil overnemen, hoor ik dat graag!

Wat wel een groot contrast was met het deze eco-tour is dat er in het dorp een hanengevecht werd gehouden. Ik had dat nog nooit gezien dus heb even staan kijken, in ieder geval lang genoeg om te merken dat dit absoluut niet mijn ding is. In tegenstelling tot de mannen eromheen... heb er ook een fimpje van gemaakt maar ik merk dat bij lang niet alle internet cafés ik dat kan uploaden.





Geen opmerkingen: