zondag 1 april 2007

Fucking road

Ja wat is dit nu voor een titel, zal je denken !?

Gisteren ben ik vroeg op gestaan om naar de Angkor Wat te gaan. Dit ging vrij goed: busje, bootje, busje, grensje...... bobbel de bobbel de bobbel. Als je de Cambodja binnen komt bij Polpet dan gaat het even goed maar dan begint de ellende dat een uurtje of vier duurt.

Toch wel een van de belangrijkste wegen in Cambodja is onverhard. Dat betekent dus geen juiste wegconstructie en een paar lagen asfalt maar gewoon een dichtgepakte plak grond met veel stenen er tussen. In de LP staat dat het ook wel de Fucking road genoemd werd. Af en toe zit je zo te schudden in die bus dat ik goed deze naam kan begrijpen.

Na deze urendurende ervaring, je kon ook helemaal niets doen behalve muziek luisten, zelfs praten was moeilijk door het vele lawaai, kwamen we aan Siem Reap. Dit is een van de grotere steden in Cambodja en ligt dichtbij de tempels van Angkor. De guest house was meer een hotel vooral na wat ik gewend was. Maar het was betaalbaar en een eigen douche is zelfs onbetaalbaar. Heb echt fluitend onder de douche gestaan. Ik voelde me nu wel schoon in plaats van elke keer met een bakje me douchen.

Nog even wezen snookeren met mijn nieuwe reisgnoot Douglas en twee cambodjaanse gidsen. Phenna: het Caneese meisje wilde niet mee en heb ik verder ook niet meer gezien. Was wel gezellig, ben wel helemaal ingemaakt maar na zoveel met Saskia gespeeld te hebben, weet ik eigenlijk niet beter. Het rare was dat de scooters gewoon in de hal werden gezet...

Vanochtend redelijk vroeg opgestaan om de tempels te bekijken. Natuurlijk niets voorbereid wat te gaan zien (ik kon er ook niets aan doen, lezen in de bus was onmogelijk, maar mis wel een reisgenoot die me verteld wat de mogelijkheden zijn waaruit kan kiezen, deze rol heb ik mezelf in ieder geval nog niet echt eigen gemaakt).

Het was echt schitterend om te zien. Het is eigenlijk meer een heel groot park met daarin verschillende tempel complexen. Het schijnt een van de wereld wonders te zijn. De Angkor Wat is circa 1,5 bij 1,5 km!!! Zoals je ook wel op de foto kan zien is het groot. Er zit een grote moat (slot vijver omheen) en dan pas kom je bij het tempel complex. Daar aangekomen stond een groot Shiva beeld waarvoor een vrouwelijke monnik (een non?) zat waarbij je wierrook kan kopen.


Terwijl ik verder liep, voelde ik wat nattigheid, ik bedoeld letterlijk! Was de fleswater open gegaan en stond er een liter water in mijn tas. Op zich geen ramp, in de zon waren de spullen zo droog maar mijn mobiel vond het minder leuk, gelukkig had de batterij kortsluiging gemaakt en deed het 's avonds weer. Maar was even balen.


Vervolgens kom je weer langs twee bibliotheken, ja alles is hier symmetrisch voordat je bij de hoofd tempel komt. Die trappen daarna toe zijn gigantisch stijl, je moet per slot van rekening niet zomaar bij de goden naarbinnen kunnen lopen. Vanuit daar had je wel goed overzicht.

Ben wel met de enige trap met een reling naar beneden gegaan. Ok, een beetje mietjesachtig maar ben wel veilig aangekomen.

Heb nog een mooie boek gekocht, enwel een paar pagina's in gelezen, voordat we naar de andere tempel gingen: Bayon in Angkor Thom.

Het kenmerk van deze tempel was dat er veel goede muurinschripties zichtbaar zijn waarin de veldslagen met de Siam (thailand) zijn verbeeld en dat er op de 3e level 54 gezichten zijn. Dit zijn echt levensgroote gezichten die alle provincies van toen in de gaten hielden en zo de koning een handje hielpen om het land onder controle te houden (voorloper van Big brother?)


De derde tempel van die dag, heb trouwens een pas voor drie dagen gekocht maar, heb het idee dat dit iets te ambitieus was, was het meest spectaculair. Want deze was erg laat ontdekt door de fransen omdat het oerwoud er huis had gehouden. De bomen groeien gewoon op de tempel en de wortels gaan gewoon door de stenen heen en ontwrichten hele muren!
Voor de goede lezer, die zal al door hebben dat de film Thumbraider hier is opgenomen.

Was wel blij om weer terug te zijn bij het hotel, nog even wat gedoe met onze gidsen die teveel geld wilden hebben. Maar tot 50% afgedingd. Wel gek in dit land kan met drie verschillende valuta betalen, US Dollar, Thai Bath en Cambodjaanse Riel. Het handigste is de dollar (dit wordt vanzelf wel de euro als ze slim zijn) en sinds twee weken is er een ATM in Siem Reap! Dit is echt een hele stap voorwaards want er komen gewoonDollars uit. Geweldig! Heb ik voor niets heel ongunstig geld aan de grens gewisseld.
Ik had ook wel geld nodig omdat ik hele mooie canvas schilderijen heb gekocht voor aan mijn lege muren thuis. Ze zie er ongeveer zo uit.

Ok, dat was het voor vandaag. Zo lekker slapen dan morgen naar een musem waar in je kan zie hoe het was toen de Rode Khmer aan de macht was, Arts & Crafts bekijken, weer lekker eten.
Oh ja, vanovonde wilde ik naar een Cello concert gaan waarvan de opbrengst naar de kinderen van Siam Reap zodat ze gratis medicijnen krijgen. Bleek het concert gisteren te zijn, terwijl ik echt dacht dat het vandaag zaterdag is...

Geen opmerkingen: