zaterdag 28 april 2007

Around Luang Prabang

Laos is een super mooi land, heb er al veel van gezien en het is echt schitterend. Zo puur, zo groen en ongerept. Het landschap bestaat voornamlijk uit groenbeklede bergen met hier en daar een dorpje. Laos is erg arm, het schijnt in de top tien te staan van armste landen ter wereld. En dat zie je ook want het verschil met Thailand is aanzienlijk. Juist daardoor vind ik het wel fijn om hier te zijn; het is veel authentieker.

Ok, wat heb ik de afgelopen dagen gedaan. Na de Gibbon heb ik de boot naar Luang Prabang genomen. Dit is een bootreis van twee dagen met een overnachting in Bak Beng. De bootreis was lang maar gezellig met de mensen op de boot. Ik heb die dagen prima doorgebracht met Nicola en Andy, en natuurlijk ook andere mensen. De truc is om heel vroeg aanwezig te zijn want dan heb je een goede plek. Dus zo gezegd zo gedaan, de tweede dag was ik al om half zeven op de boot maar dat werd beloond met luxe busstoelen.

Gaandeweg de rit heb je voldoende tijd om naar het landschap te kijken. Weerderom veel bergen en elke keer weer anders. De rivier de Mekong is bijzoder omdat er overal rotsen in liggen met daartussen zand zoals er op het strand ligt. Ik heb zit nadenken hou die combinatie zo kan zijn maar kwam er niet uit.

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang was ik toch wel blij om van die boot af te kunnen, samen met wat andere mensen een guesthouse gevonden en 's avonds afgesproken om wat te gaan eten & drinken.

De volgende dag was ik vroeg wakker en heb eerst een half uur gemediteerd, ja ik wil dit echt vasthouden. Vervolgens ben ik naar de Pak Ou grotten gegaan. Een collega van mij had dit aanbevolen dus dan ga ik. Dit was de moeite waard (ook al was het weer 2x2 uur varen op de boot). Er waren twee grotten en beide waren vol met budha beelden (ca. 2500 stuks).

Na snel geluncht te hebben, stond de volgende excursie op de rol: het bezoeken van de Kuang Si waterval. Dit was helemaal geweldig, na een heftige klim naar boven, ja wel erg zweten. Heb ik een heel verkoelende watervalletje opgezocht om het klamme zweet te verwijderen. Heerlijk was dit. Daarna een beetje rond gepoedeld in de pool, en heel bijzonder het water was turquase. Ik kwam als herboren uit het water.
De volgende dag niet zoveel gedaan, heb een fiets gehuurd en ben wat Wats afgegaan. Voelde me toch niet helemaal lekker dus ben mijn bed maar weer ingegaan en heb een paar uur geslapen. In de middag nog wat ozzie geholpen aan muziek en een weblog en ben toen naar een tempel op de berg gegaan en heb heerlijk in mijn boek (in de zon natuurlijk) gelezen. Er kwamen steeds meer mensen naar mij toe en die kwamen voor de zonsondergang. Dit was mooi meegenomen, bleek ik op de eerste rij te zitten.
'S avonds nog wat mails beantwoord nadat de stroom weer terug was in de gehele stad. Probeerde vliegtickets te regelen maar de site van Airasia accepteerde mijn tel. nummer niet en kwam dus niet verder. Was wel even balen. Heb ze toen maar een mail gestuurd, hoop dat het goed gaat want het scheelt mij veel tijd.
Daarna weer gejoind met de groep en wat bier gedronken, totdat de bar dichtging. Maar niet getreurd in de bowlingcentrum kon je verder drinken. Dus zo gezegd zo gedaan. Heb het niet heel erg laat gemaakt omdat ik de volgende dag weer vroeg op moest voor de rit naar Vang Vieng.
Kwam ik weer terug bij de plaats waar mijn fiets stond, inderdaad stond, want hij was weg. Was even balen. Dus naar huis verder gelopen. De volgende dag was ik vroeg wakker (maar 4 uur geslapen) maar weer naar dezelfde plek kijken of het misschien verplaatst was. Niets te vinden.... Dus de sleutel in geleverd bij het verhuurbedrijf en onderhandeld over de boete die ik moest betalen. Uiteindelijk 50 % van een nieuwe fiets betaald. Kan gebeuren.
Ben nu in Vang Vieng, een commercieel stadje waar je voornamelijk drugs kan krijgen. Morgen ga ik tubben of grotten bezoeken, denk ik. Oh ja, ze hebben hier veel bars met TV. Er is er een waar je continue Friends kan kijken, lijkt me wel wat na zo'n verhaal getypt te hebben.

1 opmerking:

Anoniem zei

ja, en toen waren die fietsen veeeels te klein!! haha!
$