dinsdag 10 april 2007

Certificate Thai Cooking

Wat ik vandaag gedaan heb is toch weer veel geworden en het is niet eens over. Ik had bedacht om een rrustig dagje ervan te maken maar zo zie je maar als je op vakantie alleen bent, kunnen plannen heel snel een andere wending krijgen.

Vanochtend heerlijk lekker uitgeslapen, werd wel om half 7 wakker maar heb me nog maar even omgedraaidt tot half tien ofzo. Toen ik naar beneden liep hingen er allemaal posters wat je in Chang Mai kan doen en toen viel mij oog op eentje wat me wel een goed idee leek. Dus info gevraagd en vanavond was er nog plek...

Na mijn ontbijt de opweg gegaan naar de tempels. Once and for all! Chang Mai staat namelijk bekend om zijn tempels. Op elke hoek staat er zo'n beetje wel eentje. Dus ik op naar de Wat Phra Singh (leeuw budha) deze is gebouwd 600 jaar geleden en zag er nog pico bello uit (natuurlijk is er hier en daar wat gerestaureerd). In de tempel mocht je foto's maken dus heb dat ook gedaan, natuurlijk een donatie gedaan. Iemand bedankte mij hiervoor en dezelfde persoon kwam later ook naar me toe en hebben we nog een half uur gepraat over de tempel, het komende feest voor Nieuw Jaar en Chang Mai algemeen. Heb oo
k nog wat nieuws in het Thai geleerd:Choke Dee en betekent zo iets als het aller beste toe wensen. Vervolgens naar het volgende gebouw gegaan waar de beroemde budha stond. Een heleboel jongen monnikken waren bezig met de voorbereidingen voor het Nieuwe Jaar, hoe het precies werkt weet ik niet maar zag er al mooi uit. Nog wat gegeind en gelachen met de monnikken, heel informeel allemaal. Ik vroeg hoe ik kon zien waarom dit een leeuw budha was. De monnik legde uit dat je dan kon zien door zijn forse indruk, grove schouders en borst, andere budha beelden schijnen veel slanker te zijn. Na een Choke Dee, naar de volgende tempel gegaan.

Dit is de oudste tempel in Chang Mai, of misschien wel in heel Thailand, bezocht de Wat Chiang Man en deze is 711 jaar oud! Moet je voorstellen wat wij toen in Europa bouwden. Stond de Notre Dam er toen al? Een bijzondere stupa, gedragen door op ware schaal gemaakte olifanten. Met de touk-touk naar de Thai Market, kijken of ik er nog zijden kleren kan krijgen. Dat kon wel maar heel veel financieel aantrekkelijker werd het er niet op om het daar te halen. En toen heb ik mijn monnik bowl gekocht. Dit is een bowl waarmee monnikken elke dag voedsel gaan ophalen. Had het op een foto gezien en dat zag er mooi uit dus maar aangeschaft. Mijn tas zal er blij mee zijn!!! Toen even de Fried Noodles naar binnen gewerkt en op naar de oil Massage (body massage schijnt iets wezenlijk anders te zijn, staat ook niet op de gevels vermeld). Dit was heerlijk, eerst je voeten, benen, armen, rug en weer benen. Het uur schoot voorbij!

Aangekomen in de guesthouse liet ik mijn nieuwe aanwinst zien. Nou een comischer actie had ik niet kunnen uithalen. Hoe ik het in mijn hoofd haal om een monnik bowl te kopen ;) Dat doe je toch niet als niet-monnik-zijnde. Mijn reactie: vond het gewoon mooi en zet het in mijn huis, deed ze nog harder lachen. Zelfs mede-backpackers zag ik al lachen. Eh, heb ik wat gemist? Heb hartelijk mee gelachen en heb die mensen weer een mooi verhaal gegeven om te vertellen.
Om half 5 werd ik opgehaald voor mijn..... Thai Cooking Course. Ja, heb het gewoon gedaan. Als je kan lachen over mijn bowl, kan je ook lachen over deze actie. Omdat ik elke dag die heerlijke fried noodles eet, moet ik gewoon weten hoe je dit maakt. Zodat ik het voor mezelf ook kan maken. Gelukkig waren er maar twee cursisten dus kreeg veel aandacht van de kok genaamd: Miauw (hoe verzin je dit). Op een gegeven moment riepen we haar: Miauw, Miauw. Wat denk je, reageert een echt poes met miauw.
Dus een aantal gerechten gemaakt en mijn certificaat gehaald! Ben zo trots als een pauw! Er zat ook nog een receptenboekje bij dus kan het gewoon thuis maken. Een gerecht was super spectaculair. De olie was goed heet toen de uien er bij werden gegooid. Onwijze steekvlam! Heb het vastgelegd met een filmpje. Als ik dat thuis doe, kan ik mijn plafond opnieuw schilderen.
Oh ja, het vieren van Nieuw Jaar is al aan de gang. Ronde de oude stad van Chang Mai is een moat, (vierkante gracht) en daar halen mensen water uit en gooien ze naar elkaar (heel wat milieu vriendelijker dan vuurwerk). Dus als je in de file staat in je touk-touk kan je het wel schudden want je komt er zeiknat uit. Iedereen loopt met emmers, spuiten en hele volwassen mannen met hele volwassen super-soakers. Gelukkig zat ik deze keer veilig droog in de auto. Dit duurt nog wel een paar dagen, dus zal het niet lang droog houden. Gedeeltelijk zal ik in de tempel zitten en daar dus de ceremoniele kant mee maken. Lijkt mij ook niet verkeerd.

4 opmerkingen:

Hamster zei

Thai cooking website
www.thaifoodtonight.com
30 recipes with cooking video

Anoniem zei

Hoi Jonathan,

Kreeg de link van Ina
Je bent wel actie(pffff)f en voor de thuisblijvers hardstikke leuk al je belevenissen zo mee mee te maken, vooral als er zoveel dingen zo bekend voorkomen
benieuwd naar de rest van je reis, blijf vooral doortypen !

hartelijke groeten

Harm

Anoniem zei

He Jonathan,

Duurde ff voordat ik op de hoogte was van je blog (lees mijn hetnet account eigenlijk nooit namelijk)

Super leuk om de verhalen zo mee te lezen. Ja, wekt wel enige jaloezie ja ;-).
En stoer dat je gewoon even 7 weken in je eentje aan het reizen bent!

Enjoy & move out of the comfort zone now & then ;-). Hope this trip givs you what you need....

Catch u l8er,
4nowCIAO, Joris

Anoniem zei

Ha Jonathan!
Wat een heeeerlijke vakantie heb je en wat ben je lekker bezig. Het is erg leuk om dit zo mee te lezen.
Nog heel veel fijne dagen enne.. GENIET NOOIT MET MATE!!
groet,
Mini