dinsdag 5 april 2011

Things to do around Granada

Na een heerlijke goede nacht, een gezond ontbijt genomen. Blijkbaar is dat nodig want op FB wordt er al gevraagd of ik goed eet. De bezorgdheid wordt btw gewaardeerd! En toen door naar Laguna de Apoyo waar ik de hele dag gechilled heb. Ik wilde graag een strand hebben, die was er niet echt maar wel lekker gezwommen en beetje (en te rood) bijgekleurd. Heerlijk was dat. Hier was ik naar op zoek! Dit meer schijnt het schoonste meer van Nicaragua te zijn en is een eigenlijk een krater meer met eromheen dry tropical rainforrest. Droog was het wel. Nog een paraglider gezien ;-)
’s Avonds heerlijk gegeten bij een restaurant waar ze typische Nicaraguaanse gerechten serveerden plus een dito biertje. Wat me wel opvalt is dat er veel mensen bedelen. Ze komen zelfs naar je tafel voor geld of eten. Veel ‘nee’ gezegd. Dat ook tegen een dame in strak rood pakje die vroeg ik wel wat ‘compañía’ wilde hebben. Oh, ja helemaal vergeten: heb ook lekker hardgelopen! De halve van Zwolle komt er snel aan en moet toch wel wat meters in de benen hebben. Dus heb zo’n 50 minuten gelopen en ook 50 liter gezweet… Oh, wat voelt dat toch weer goed ;-)

Vandaag heb ik weer lekker mijn eigen plan getrokken. Ben zelf naar een naar Masaya gegaan. Dit ligt tussen Granada en Managua in en is bekend om zijn Mercado de Artesanías. Was er lekker vroeg zodat het niet zo warm was. Ja, het kan hier goed heet worde, heb niet gemeten maar boven de 30 graden is het zeker overdag! Vond het leuk om naar alle handgemaakt producten te kijken. Natuurlijk veel van hetzelfde maar dat maakt niet uit. Wat wel jammer was dat ik alleen dingen kan kopen die in mijn tas passen. Voor het thuisfront betekent dit niet dus kleine maar goed uitgezochte cadeautjes (en ja Martijn, heb wéér een magneetje voor je gekocht). De fruitshake kan ik natuurlijk niet vergeten te vermelden.
Vanmiddag heb ik Granada verder ontdekt! Mooie stad! Samen met Leon schijnen dit de mooiste steden te zijn die de Spanjaarden hier hebben gebouwd. Het kiezen van welke van de twee nu de hoofdstad zou zijn, was dus lastig. Vandaar dat er gekozen is voor een andere stad: Managua. In 1502 is Nicaragua ontdekt door Columbus en in 1524 is het vanuit Panama door de Spanjaarden gekoloniseerd en de naam van dit land is afkomstig van een stam dat toen aan Lago de Nicaragua woonden en dezelfde naam hadden.
 Op het Parque Central een gezonde (hoe kan het ook anders) lunch gehad en verder gewandeld en foto’s gemaakt. Aan het eind van de dag ben ik naar een oud en verlaten ziekenhuis gelopen waar de bomen al in de muren groeien. Dit gebouw wilde ik fotograferen met ondergaande zon. Beter was opkomende zon maar ja, je kan niet alles hebben. Op de toren van de Xalteva kerk nog meer foto’s gemaakt van een de stad met ondergaande zon.



Vanavond ben ik lekker in de hostal gebleven en mijn blog bijgewerkt. Heb genoeg gelopen, dacht ik zo. Het was weer een goede dag! Morgen mijn tas weer in pakken en op naar de volgende plek.

Geen opmerkingen: