maandag 5 maart 2012

'The electrocution did not harm you!’

Gisteren zijn we goed aangekomen in Kuala Lumpur. Fijn dat we een lift hebben gehad van J&G. Goede tradities moet je in ere houden. De vlucht was goed, beetje geslapen en toen stapten we uit in Kuala Lumpur. Voelde goed om weer in Azië te zijn!
In de hostel toch maar ff de ogen dicht gedaan en toen zijn we de stad ingelopen. Na een paar shoppingmalls toch eindelijk een plek gevonden waar we een simkaart hebben gevonden. Hoe moeilijk kan het zijn. Btw mijn nummer is +60148714825.

Vervolgens de monorail genomen om de stad wat beter te kunnen ontdekken. Op een gegeven moment moesten we de trein uit wegens een storing. Volgens een local die al jaren met de monorail reist, was dit voor hem de eerste keer dat er een trein defect was. Geeft niet er kwam een nieuwe aan die natuurlijk heel vol zat. Toch een rustig plekje gevonden. Totdat J zei dat ze een elektrische schok had gekregen toen ze de reling vast hield. Au, en toen nog één. Jonathan voel jij dat ook? Ja, ik kreeg ook een schok en had een pijnlijke arm.

Toen de monorail stopte, ging J naar de driver om te zeggen dat we een elektrische schok hadden gehad door het vasthouden van de reling. De driver reageerde meteen en liet de trein ontruimen zodat niemand anders onder stroom kon komen. Vervolgens kwamen er mannen van het monorailbedrijf en gingen vragen stellen hoe het met ons ging. We kregen drinken en allemaal eten aangeboden, waar we op dat moment helemaal geen trek in hadden. De manager kwam met spoed van het hoofdkantoor naar ons toe. We moesten formulieren invullen en in tussentijd werd er iets geregeld zodat we medisch gecheckt konden worden. Stonden er opeens twee ambulance broeders naast ons en werden we met loeiende sirenes naar het academisch ziekenhuis gebracht. 
Eenmaal daar aangekomen werd meteen onze bloeddruk en hardslag gemeten. Toen werden we naar een andere ruimte van de Eerste Hulp gebracht, waar ze nog veel meer testen gingen doen.
Het heeft een paar uur geduurd voordat de dokter zei: ‘The electrocution did not harm you!’. Gelukkig.. De senior guard van het monorailbedrijf, die de hele tijd in het ziekenhuis bij ons was geweest, leek ook erg opgelucht en ging gelijk leidinggevenden bellen. 
Hij stond erop om ons een lift te geven naar onze hostel. Dit hebben we geaccepteerd, we waren te moe van het hele gebeuren en een jetlag die we toch echt wel voelden, om te weigeren. Er kwam een dikke 4x4  companycar voor rijden met nog twee extra guards. Zij hebben ons toen door het drukke KL verkeer naar huis gebracht waar ik vervolgens snel naar bed ging. Wat een gebeurtenis! En dat op de eerste dag van onze reis in Maleisië.

De volgende ochtend vroeg opgestaan om naar de Petronas TwinTowers te gaan. Komen we eraan, blijkt die dicht te zijn op maandag. Als troost bij het Mandarin Oriental Hotel een bakkie gedaan. Fijn om daar te zijn, rust, goede service, koel. FF bijkomen van het hele gebeuren. Tot dat de heren naast ons uitgebreid gingen roken. Dat dat hier binnen mag?
’s Middags een hele trip ondernomen om de grootste moskee van Maleisië (Masjid Negara) te gaan bekijken. Hierbij kwam ik tot de conclusie dat deze stad niet voor voetgangers is gemaakt, het openbaar vervoer slecht aansluit  (als je tenminste geen schok krijgt) en bewegwijzering ver te zoeken is. Wel is aangegeven waar je NIET mag komen!
Na 1,5 uur onderweg te zijn geweest, bleek ik ook nog eens niet welkom te zijn omdat ik een non-muslim tourist ben. Toen was het genoeg en ben ik met een taxi verder gegaan.

Op verzoek van monorail ben ik naar HQ van het monorailbedrijf gegaan om het incident van de dag ervoor met hun na te bespreken. De manager bood wel 3x zijn excuses aan en gaf aan welke maatregelen hij getroffen had. De monorail was meteen ter reparatie gegaan. En de oorzaak was al gevonden: een loszittende elektrische draad. 
Ik vond dat ze adequaat hadden gereageerd en ons heel goed behandeld hadden. Gaandeweg het gesprek, kwam ook naar voren waarom ze zo bezorgd om ons waren. Het blijkt dat de politie zomaar personeel van het openbaar vervoerbedrijf kunnen arresteren. De manager vertelde dat hij en zijn driver een keer drie dagen in de cel hebben gezeten en constant ondervraagd zijn. Ze leken oprecht bezorgd maar ze waren dus eigenlijk ook heel bang dat er gedoe van kwam. Ondanks dit wetende, excuus natuurlijk aanvaard, ook aangegeven dat ze niet voor de kosten hoefden op te draaien (RM70, volgens J zou dit in NL circa 2000 euro gekost hebben) omdat ze zo goed voor ons hadden gezorgd en er niets met ons aan de hand wasJ

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Tjonge jonge, we laten J voor het eerst zo ver weg gaan met iemand en meteen van die spannende verhalen ;-)

Blij dat jullie ongedeerd zijn en ik wens jullie een mooie vakantie toe!

Liefs, Esther

Anoniem zei

Spannende eerste dag! Beloofd wat voor de rest :-)

Grtz,
Menno

Annemarie zei

Hm dat is niet zo'n fijne eerste ontmoeting met Maleisie... Maar dan kan het vanaf nu alleen maar beter worden! Geniet van jullie vakantie!
Groetjes,
Annemarie

Anoniem zei

Gelukkig geen enge zaken, en ook geen referentie naar een stoel . Have fun

Jonathan zei

Gelukkig is alles goed afgelopen en zijn we nu echt begonnen met onze vakantie! Vanmiddag aangekomen op Borneo!

Anoniem zei

Ik hoop dat de reis verder voorspoedig zal verlopen!

liefs mama

Yvette zei

Ik ontdekt nu het blog pas!!!! suf!

Gr, Yvette

Jonathan zei

Hoi Yvette,
Geeft niet, veel leesplezier!
Grtz