donderdag 22 maart 2012

Singapore: shopping & food

In Miri hebben we in een goed hostel ingecheckt. J wordt steeds beter in goede slaapplaatsen voor ons vinden via tripadvisor. Over Miri valt niet veel te vertellen, we moesten hier de tijd doden voordat we naar Singapore gingen. J heeft nog hele mooie sieraden in de Arts& Crafts market gekocht. We wilden eigenlijk rechtreeks op Singapore vliegen maar dat bleek op dat moment niet mogelijk. De Maleisiers hadden vakantie en alle vluchten naar Singapore zaten vol. Dus hebben we uiteindelijk een vlucht naar Johor Bahru (JB) geboekt en daar overnacht. JB ligt in Maleisië tegen de grens met Singapore aan. De volgende ochtend zijn we vroeg met de taxi naar de grens gegaan.
Hier kwamen we aan bij een heel groot complex, de grens overgang. Nog nooit zo’n groot gebouw gezien dat als grenspost fungeerde. Achteraf was het ook niet gek omdat hier zoveel mensen de grens over gaan. Het was gewoon een fabriek waar mensen aan de ‘lopende band’ over de grens gingen. Veel mensen uit Maleisië werken in Singapore. Na de exit stamp, konden we een bus nemen die ons naar de Singapore grens bracht. De bus deed er ruim 5 minuten over om de brug naar Singapore (is een eiland) te overbruggen. Bij het volgende complex mochten we weer uitstappen om vervolgens in een hele lange rij voor de douane te wachten. We werden grondig gecheckt en goed bevonden om het land binnen te gaan, dit werd bezegeld door een nieuwe stempel. Weer in een bus gestapt en die bracht ons naar Queen street station. We hadden al een hotel geboekt, wat nog best lastig was door de vakantieperiode. Ik had zelfs nog een tweet de wereld in gestuurd voor suggesties. Na een half uurtje lopen waren we bij ons hotel. En net als in Brunei hadden we een luxe hotel op een goede lokatie!

Die dag hebben we heel veel gedaan. Het duurde allemaal wat langer dan we hadden verwacht om de grens over te gaan dus hadden we het gevoel dat we wat moesten inhalen. We hebben het advies van de LP opgevolgd en zijn, met de MRT, naar de botanische tuinen gegaan. Dit bleek een openbaar park te zijn wat heel goed onderhouden was en er goed uitzag.
Aangrenzend was de Orchard Garden. J vond het hier fantastisch! Een verrassing voor me, want ik dacht dat ze niet van orchideeën houdt. Maar het blijkt dat ze orchideeën in een potje op de vensterbank gewoon niet mooi vindt.Daarna wat gegeten in Holland Village, natuurlijk mocht de molen niet ontbreken.
De zon begon al wat de te dalen dus zijn toen zijn we snel, met een paar keer overstappen met de MRT en bus, naar de Henderson Waves gegaan (ook een LP highlight). Dit is een loopbrug die twee parken met elkaar verbindt en architectonisch verantwoord is ontworpen. Bijzonder is ook dat je op 36 meter boven het altijd razende verkeer kan lopen.
Hierna had ik het wel gehad met parken en toen zijn we Chinatown ingegaan. Het was heel leuk om de dag hiermee af te sluiten. Lekker wat gegeten en gedronken en leuke dingen voor thuis gekocht. Eenmaal in het hotel aangekomen waren we kapot en sliepen we binnen no-time.
Na een lekker en uitgebreid ontbijt zijn we naar het Changi Museum gegaan. Dit is een oorlogsmuseum dat een goed beeld geeft van de Japanse bezetting tijdens WOII. Ik vond het intens om de (gruwelijke) verhalen te lezen. Het verraste mij dat de Nederlanders (ook) nog geprobeerd hebben om vanuit Sumatra de Japanners buiten Singapore te houden. Helaas lukte dit niet, mede omdat onze vliegtuigen niet in het donker konden vliegen.
Orchard road was de volgende plek van Singapore die we bezochten. Het schijnt dat Singaporesen houden van shoppen en eten. Shoppen kunnen ze in deze wijk zeker. De een na de andere shoppingmall kom je hier tegen. Voor alle denkbare winkelaankopen kun je hier slagen. Wij zijn hier niet gaan shoppen maar lekker relaxed naar de film (John Cartner 3D) gegaan. We vonden het heerlijk om eens vermaakt te worden en niet steeds met je neus in de LP of en kaart te zitten op zoek naar die ene plek. Het regende toen we buiten kwamen en daardoor gingen we in een andere luxe mall schuilen.
Hier ontdekte J een Taiwanees restaurant dat in 2010 een Michelinster had gekregen en volgens de New York Times een van de beste 10 restaurants ter wereld was. Jammie, wat hebben we hier lekker gegeten. We hebben een aantal dumplings besteld. Dit zijn een soort snacks gemaakt van deeg met een vulling die vervolgens gestoomd of gefrituurd zijn. De lekkerste was eentje met een kokos buitenkant en pinda vulling. Heerlijk!
We konden Singapore niet verlaten zonder ook in Little India geweest te zijn. Deze buurt leek inderdaad op India. Waar de rest van Singapore schoon is, was dat hier niet. Ook waren er overal mensen en met name in Mustafa Market dat 24 uur per dag open is. Onze laatste S$ hier uitgegeven en hiermee kwam onze laatste dag in Singapore op het eind. Singapore de stad van shoppen en eten, en dat hebben dan ook maar gedaan!