zondag 27 maart 2011

Toch al door naar Antigua

Vanochtend heerlijk (vroeg) wakker geworden in Guatemala City. Heb echt geslapen als een blok, was ook 24 uur achter elkaar wakker gebleven. Alles ging gisteren goed, beetje vertraagde vlucht maar mijn taxi stond er nog steeds. Toen we naar het hotel reden kwamen er weer veel herinneringen uit Zuid Amerika naar boven. Het lijkt ook best veel op elkaar tenminste zo op het eerste gezicht.
Na een heerlijk ontbijt met de receptionist gepraat, toch wel lekker als iemand je in het begin wat op weg helpt hoe dit land werkt. Om een lang verhaal kort te maken, geld gepind, taxi besteld en voor dat ik het wist, zat ik al in Antigua. Guatemala City is namelijk niet echt een stad waar je lang wil blijven en ik wilde eigenlijk nog een dag langer in GC blijven maar dit is veel beter. Ook was het beter dat de taxi mij rechtstreeks bracht. Scheelde niet veel geld maar wel tijd.
 
Bij binnenkomst merkte ik al meteen dat ik een goede keuze had gemaakt om naar deze stad te gaan. Netjes, overzichtelijk en heel mooi. De stad staat ook op de beschermlijst van Unesco, en terecht! Een (betaalbare) slaapplek vinden was wat lastig maar gelukkig hoef ik niet helemaal op een Shoestring te reizen. Vind het namelijk wel fijn om een eigen kamer met badkamer te hebben.
Ben daarna in het stadje wezen rondstruinen. Het is hier rustig maar wel veel toeristen en dat is op zich wel fijn. Merk dat mijn Spaans redelijk snel terug komt maar er is veel weg gezakt dus in het Engels spreken is veel prettiger. Met de taxi chauffeur moest ik wel Spaans spreken en het verbaasde me hoe snel ik woorden kon oppikken. Wel fijn! 
Lekker luxe geluncht, vond dat ik dat wel verdiend had na al dat vliegtuig eten. Had ook een mooi uitzicht over het plein met kerk. Daarna het stadje verder ontdekt. In de loop der eeuwen zijn er veel aardbevingen gebeurt en dat is ook nog wel te zien aan de ruines. Vind wel dat dit meteen een heel rustieke en tijdloos beeld geeft. Eigenlijk horen de auto’s hier niet in de straten te rijden.
Voor morgen heb ik een tour naar een van de vulkanen geboekt. Er is hier zelfs een vulkaan waarbij je regelmatig nog de vloeiende lava ziet stromen. Maar helaas ga ik dat niet zien….
Voordat ik bij het bureau was om deze activiteit te boeken, kwam ik midden in een possessie terecht. De mensen zijn hier overwegend katholiek en de Pasen is binnenkort dus is het niet zo verwonderlijk om dit te zien. Maar toch was het wel verrassend. Er was een mooie praal baar gemaakt met oa het kruis van Jezus en dit werd gedragen door allemaal kinderen. Dat had ik nog nooit gezien. Het gevaarte leek mij ook erg zwaar dus had meteen medelijden met ze. Ok, het waren wel veel kinderen maar toch! Op het filmpje kan je het beter zien hoe ze onder het gewicht zwoegen.
 
 
Ga zo nog ff naar buiten om een biertje te drinken. Ben wel heel moe maar moet gewoon ff doorbijten en dan ben ik weer snel van deze jetlag af :-)

1 opmerking:

Anoniem zei

Hi Jonathan,

Leuk om je eertse twee verhalen te lezen! Geniet er maar lekker van! Veel liefs van mama en mij!

XX
(Hier is het trouwens ook heerlijk weer:))