dinsdag 29 maart 2011

Paragliding over Lago de Atitlán

Het mooie en romantische Antigua achter mij gelaten en met de shuttl bus naar Lago de Atitlán, Panajachel gegaan. Het schijnt dat dit meer het mooiste meer ter wereld is en dat kan ik ook heel goed begrijpen. Aan de rand van het meer reizen zomaar een paar vulkanen op waarvan de top gehuld is in een witte wolk. Het zag er vandaag ook schitterend uit. Strak, en dan ook strak blauwe lucht  (behalve bij de vulkanen dan) en een strak blauw meer. Dat is natuurlijk allemaal mooi om te zien maar was niet mijn reden voor mijn komst. Dat was Paragliden! Toen ik in de LP las dat de #4 van Central America Paragliden boven Lago de Atitlán was, wist ik het meteen. Dit moest ik doen!!! En nu kan ik ook zeggen dat ik het gedaan heb. Met een woord fantastisch! Het was al weer 2 jaar geleden dat ik geparaglide heb, heb toen in de Zuid Frankrijk mijn eerste paraglide brevet gehaald. En Martijn je zal jaloers zijn op wat ik vandaag heb mee gemaakt! 
Heb een duovlucht gemaakt en Leno. En dat bleek niet zomaar een pilot te zijn. Hij is behoort tot de top 2 van Duitsland en op de wereldranglijst paraglide acrobatics staat hij op de 12e plaats. Dat was heel goed merkbaar! Jemig, wat een kunsten hebben wij (hij dus) uitgevoerd in de lucht!
Het starten verliep heel soepel. En daar hingen we al in de lucht ;-) Door gebruik te maken van de thermiek klommen we zo 150 meter hoger dan de startplaats. Toen vroeg hij of ik last had van wagenziekte. Tuurlijk heb ik daar geen last van, gekke vraag eigenlijk(!) (dacht ik nog). Dus toen vroeg hij of ik er klaar voor was. Tuurlijk, ben ik dat, heb toch al een aantal vluchten alleen gemaakt dus waar heb je het over. Nou, dat heb ik wel geweten. Op zijn aanwijzingen moest mee hangen naar links en rechts. Jemig, wat was dat heftig. Voelde meteen zo’n raar gevoel in mijn buik, wat herkenbaar was van Bungee Jumpen in Zuid Amerika het skydiven in Canada. Oeff. Was wel ff wennen, zo heftig had ik niet verwacht. Laat me niet kisten dus gewoon nog een keer en nog een keer. Begon het steeds leuker te vinden. Heb er zelfs een filmpje van gemaakt. Het tofste was ook dat het scherm 
lager was dan ons. Volgens mij de omgekeerde wereld maar het ging goed ;-)
Natuurlijk ook nog zelf gevlogen en geprobeerd hoogte te maken. Dat was wel wat lastiger omdat ik niet precies wist waar je allemaal op moet letten. Maar lukte wel (met een beetje hulp van Leno). Het uitzicht was ook schitterend!!! Zat nog te denken om een boottocht morgen te maken maar ga dat nu lekker skippen en die dag beter besteden. 
Na ruim een uur in de lucht te hebben gehangen, zijn we langzaam richting landingsplaats gegaan. De thermiek wordt aan het eind van de dag ook minder omdat het kouder wordt. Maar voordat de lading echt ingezet werd, nog ff een kurketrekker gemaakt. Wat ging die ook hard. Volgens Leno we ruim 120 km/h maar dan in het rond. We vlogen ook helemaal horizontaal.
Nog ff gechilled op het balkon van mijn kamer ook daar was mooi uitzicht. Ben benieuwd wat voor een uitzicht ik morgen ga krijgen. Doordat ik hier niets meer te zoeken heb, ga ik door naar de volgende stad. Wel ff rijden… en er vroeg uit :-(

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Super stoer man! Was dus even de world class advanced cursus die je gehad hebt daar.
Ben jaloers.....

Enjoy!

Gr, Joris

Jeroen zei

Vette shit! Gruwelijk

Jonathan zei

Ja, was zeker cool! Maar je moet wel een sterke maag hebben :D