maandag 29 maart 2010

Welkom in Hong Kong

Na een vlucht van 11 uur waarin ik veel films gekeken heb en en niet geslapen, kwam ik aan in Hong Kong. Alles ging prima, had alleen wat moeite om geld uit de muur te halen maar als mijn credit card bood uitkomst;)
Ding Dong! Geen gehoor, ook al hoorde ik wel muziek. Ding Dong! Weer geen reactie. Dus heb ik Jaap maar gebeld. Tja, en dan doet ie gewoon de deur voor mij open in een super de luxe hotel/appertementenflat in Kowloon. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is om hier aan te bellen. Het appartement ziet er heel luxe uit en vooral het uitzicht op de 56e verdieping is adembenemend. Er staat nog 1 toren voor, weet ff niet hoe die heet ook al is de hoogste hier, en als die er niet was had je een super uitzicht op het eiland Hong Kong.

Na mijn invasie en wat koffie (voor mij was het nu midden in de nacht), zijn we naar de bovenste verdieping gegaan om daar lekker aan het zwembad te hangen. Echt super mooi! Het water liep visueel helemaal tot de rand waardoor het leek of het zo naar beneden zou vallen.

In zo'n lekker ligstoel heb ik een poging gedaan om te slapen, ging niet helemaal goed omdat het nog best wel winderig was (hoe verwonderlijk). Na een heerlijke warme douche in het appartement, met natuurlijk weer datzelfde uitzicht (ik hoop dat het spiegelraam goed spiegelde...) hebben we plan de campagne gemaakt en zijn we met de Star Ferry naar Hong Kong gevaren. Wel weer bijzonder om dit mee te maken. En natuurlijk was er een Nederlandse tintje in de haven want er lag een gigantisch cruise schip genaamd 'Amsterdam'.

Door de smalle straten met redelijk rustig verkeer, kwamen we aan in het uitgaangsgedeelte van de stad: Lan Kwai Fong. Een biertje ging er wel in en Jaap was af en toe Rugby aan het kijken. De wereldkampioenschap Rugby (Sevens) wordt hier gehouden, prima.

In een typisch chinees restaurant (toch nog wel lastig om in dit deel van de stad te vinden) heb ik Jaap getrakteerd op een lekker maaltijd. Als voorgerecht kregen we paars uitziende eende eieren met roze gemberplakjes. Het smaakte heerlijk!
Met de taxi terug en toen heerlijk geslapen. Wel 12 uur!

uitzicht s'nachts op Hong Kong Eiland

Vandaag ben ik uitgerust opgestaan en een met de metro naar het centrum gegaan. Op zich wel relaxed, als je met de lift naar beneden gaat en de deur (dit standaard open wordt gedaan door de receptie) kom je meteen in een luxe shopping mall met natuurlijk een metro ingang. Toen ik weer bovende grond kwam, ben ik opzoek gegaan naar de Central Elevator. Dit is een roltrap die je omhoog breng. Het is namelijk nog best wel bergachtig op dit eiland. Je gaat dwars door Soho heen en dit ziet er goed uit vanavond een hapje te gaan eten.

Trouwens het is hier wel frisjes. Had gedacht dat een T-shirt voldoende was maar niets is minder waar. Heb dan ook een binnen gelunched. En daarna op weg gegaan naar Hong Kong Park. Gelukkig is deze stad niet erg groot en op de voet kan je veel bereiken. Het park zag er wel wat kunstmatig uit vooral door de wolkenkrabbers die op de achtergrond waren. Zag nog wel een aantal wilde papagaaien in de boom zitten.
Na het Thee musuem bezocht te hebben, was het tijd voor thee. Daarna ben ik naar de Peak Tram gelopen. Je kan HK niet bezoeken zonder met de tram naar de top te gaan. Niet dat het daar warmer was maar het uitzicht op Sky Terrace was er schitterend!!! Nog nooie toeristen kiekjes gemaakt....
Mijn eerste indruk van HK is dat het vrij westers is, je ziet veel winkels en merken die je in Europa ook ziet. Verder is het er heel netjes, geen afval op straat, geen graffiti en geen donkere steegjes ed. Het verkeer rijdt rustig en bestaat voornamelijk uit rood met grijze taxi's. Je kan wel zien dat hier geld zit, want ben bv al verscheidene Maserati's tegen gekomen. Als je op straat loopt heb je niet echt door dat er boven je allemaal wolkenkrabbers uitstevenen en hierdoor ontstaan twee werelden. De mensen zijn hier klein en met name in het zwart gekleed. Volgens Jaap lopen er ook veel Filipino's rond ook al zie ik dat (nog) niet. Het engels is heel goed van de mensen. Je kan een willekeurig persoon aanspreken en je krijgt netjes antwoord. Alle aanduidingen zijn ook tweetalig. Bijzondere stad die er overdag weer heel anders uitziet dan 's avonds.


Op dit moment zit ik de lounche van het hotel te schrijven. Staan computers die je kan gebruiken. Helaas kan ik mijn fototoestel niet aansluiten anders had al wat foto's geupload. Zal Jaap straks wel vragen of ik zijn laptop kan gebruiken.

1 opmerking:

Maarten van Gurp zei

Hey vriend! Je bent weer een mooi avontuur begonnen :-) Ik hou je in de gaten!